Nebýt pádu komunistického režimu před pětadvaceti lety, památník by dnes zřejmě neexistoval. V domě v Lošticích, který si nechal slavný ilustrátor postavit v roce 1911 a kde vytvořil velkou část svého díla, by nejspíš byly sklady nebo kanceláře. Komunisté ve vedení města i okresu totiž památník v roce 1987 zrušili a dům prodali textilce. Listopad 1989 přinesl pro památník novou naději.

„Publikace je dílem tak trochu dějepisným. Píše se v ní o ,malých' dějinách v jednom hezkém moravském městečku, kde několik nadšenců vytrvalo ve snaze uchovat i pro příští generace připomínku na malíře, který k Lošticím patří," říká jeden z vydavatelů Petr Vintrocha.

Autoři publikace, novinářka Stanislava Rybičková a historik František Hýbl, vycházeli především z dokumentů, které se zachovaly v soukromých archivech Kašparovy dcery Jitky Horníkové a loštických patriotů Jaroslava Kobzy a Hany Heidenreichové. Ti spolu s řadou dalších za památku navzdory tlaku všemocného režimu bojovali i ve chvílích, kdy situace byla téměř beznadějná. Publikace nabízí mimo jiné i řadu archivních fotografií.

„Myslím, že je to čtení inspirativní. Především ve skutečnosti, že člověk má najít odvahu vyjádřit se ve chvíli, kdy to považuje za správné, že má mít sílu promluvit jako první tehdy, kdy většina třeba jen váhavě mlčí," podotýká Petr Vintrocha.

Významný ilustrátor, rodák z Bludova, navštívil Loštice poprvé v roce 1910. Zdejší kraj se mu tak zalíbil, že ve městě koupil pozemek a nechal si zde podle vlastního návrhu vystavět dům. Sám si v něm navrhl a zařídil ateliér s vyhlídkou do kraje. V domě v dnešní Palackého ulici pak s rodinou trávil každé léto až do roku 1932.

V šedesátých letech tehdejší Vlastivědný ústav v Šumperku, předchůdce dnešního Vlastivědného muzea, rozhodl o tom, že v domě vznikne umělcův památník. Za pomoci umělcovy rodiny a přátel se podařilo shromáždit kolekci mistrových prací, která se stala základem sbírky.

Setkání s mistrovými díly nabízel památník jen osmnáct let. Pak byl zrušen, ale opět obnoven. Díky tomu si mohou i dnes návštěvníci prohlédnout mnoho mistrových prací i jeho ateliér, v němž tvořil.