Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční skanzen otevřou na konci května děti

Zábřeh – Železniční skanzen vzniká u cyklostezky, jež vede po opuštěné trati mezi Lupěným a Hněvkovem. Otevřený bude na přelomu května a června. Během následujících týdnů se k cyklostezce přesunou exponáty a renovace čeká i stařičkou parní lokomotivu, která bude hlavním magnetem pro turisty.

16.4.2013
SDÍLEJ:

Železniční skanzen vzniká u cyklostezky, jež vede po opuštěné železniční trati mezi Lupěným a Hněvkovem. Studenti zábřežské automobilní průmyslovky celou zimu pracovali na renovaci exponátů pro skanzen.Foto: DENÍK/Michal Krestýn

Dva stařičké semafory, stavědlo a dvoje mechanické závory nyní ještě leží v dílnách automobilní průmyslovky v Zábřehu. Studenti celou zimu pracovali na jejich renovaci.

Exponáty se podařilo získat od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Pocházejí od Jablunkova, kde se nyní staví koridor. Jsou to historické kousky staré asi padesát let. Na semaforech byly dokonce ještě původní olejové lampy, které byly později předělány na elektřinu.

„Přivezli nám je v listopadu a hned se o ně začali zajímat sběrači kovů. Přemístili jsme je po částech do dílny, opravili zkorodované části a díly, které už nešly zachránit, jsme vyměnili. Zjistili jsme také, jaké bylo původní zabarvení, a natřeli je do originální podoby. Pracovali jsme na tom celou zimu," řekl učitel automobilní průmyslovky a zábřežský místostarosta Karel Crhonek, který je duchovním otcem projektu skanzenu.

„Naši žáci mají v prvním ročníku základní výcvik, jako je pilování nebo čištění. V rámci praxe tedy udělali jednoduché základní práce. To, že mohli pracovat na něčem takovém, má navíc výchovný efekt. Budou si toho vážit a mohou se pochlubit, že tyhle exponáty pomáhali zachránit," doplnil ředitel školy Vítězslav Martykán.

Exponátů se teď ujmou pracovníci šumperské firmy SART, která budovala i cyklostezku a koleje pro parní mašinku. Zjistí přesné rozměry a doladí osazení do terénu. „Vše jsme museli upravit, aby to nebylo pro návštěvníky nebezpečné a zároveň aby z toho nešlo nic ukrást," sdělil Karel Crhonek.

Během následujících týdnů projde renovací i historická parní lokomotiva řady 317, která bude hlavním magnetem skanzenu. Dostala se sem na začátku prosince z Lysé nad Labem. Město Zábřeh ji odkoupilo od odborářů z Federace strojvůdců ČR za sto šedesát tisíc korun.

Lidé ji mohou vidět z oken vlaku ze Zábřeha na Českou Třebovou krátce předtím, než vjedou do prvního z hněvkovských tunelů.

Renovace mašinky přitom město nepřijde ani na korunu. „Dostali jsme nabídku od soukromé firmy z Kosova, že v rámci sponzorské činnosti pro město udělá práce velmi levně, prakticky jen za cenu barvy. I na tu se nám ale podařilo sehnat sponzora," vysvětlil Karel Crhonek. Sponzorsky se podařilo pokrýt většinu nákladů na přípravu skanzenu.

Lokomotiva váží sedmatřicet tun, s vodou bývala ještě o třináct tun těžší. Dělníci ji nejprve opískují a potom nastříkají. Práce se budou provádět z lešení přímo na místě, přesun by byl příliš náročný. Čeká se jen na příznivé počasí.

V plánu je už i další rozšíření skanzenu. „Když jsem jel do Prahy, objevil jsem v Ústí nad Orlicí starý vodní jeřáb, kterým se plnily parní lokomotivy vodou. V Ústí se bude stavět koridor, takže teď jednáme o tom, aby se nám pumpu podařilo dostat do skanzenu," uvedl Karel Crhonek.

Do budoucna zde chtějí instalovat ještě atrakce pro děti, spolupracovat chtějí i s myslivci, kteří by zde mohli vybudovat například bažantnici. Ředitel olomoucké stavební správy SŽDC Václav John nabídl, že by bylo možné parní lokomotivu nasvětlit, takže by byla dobře vidět i z nočních vlaků.

První návštěvníky skanzen uvítá 31. května. Budou jimi děti, pro které to bude dárek k jejich svátku. „Máme už domluvené, že hasiči zapálí auto a předvedou ukázku zásahu. Měli by také předvést záchranu tonoucího z řeky, což může být pro děti před prázdninami poučné," vysvětlil Crhonek. O den později pak skanzen slavnostně otevřou politici a pozvaní hosté.

Autor: Michal Krestýn

16.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Letiště v Šumperku. Ilustrační foto

Novou dráhu na letišti vybudují až příští rok. Bude bezpečnější a méně hlučná

Ilustrační foto

Draci začali v Opavě dobře, potom ale nezvládli závěr

Sloučenou školu lidé nevzali za svou, usiluje o lepší pověst

Ani po více než deseti letech nevzala veřejnost ani učitelé sloučenou základní školu v Jeseníku za svou. Ukázala to nedávná analýza. Důsledkem může být, že velká část žáků při přestupu na druhý stupeň odchází do sousedních obcí.

Město strážníkům přidá na výplatě. A stále hledá nové

O zvýšení platů městských strážníků rozhodli šumperští radní. Budou dostávat o tři tisíce korun více než dosud. Město si tak chce městské policisty udržet a také nabrat nové lidi. To se zatím nedaří.

Senior v zatáčce sestřelil Alfu Romeo

Dvě auta se střetla v úterý 17. října po osmnácté hodině mezi obcemi Zábřeh a Rovensko.

VIDEO: Převrácený jeřáb po tragédii stále visí nad vodou

Mimořádně komplikovaným úkolem je vyproštění havarovaného autojeřábu z hrany dolní nádrže přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. Ani pátý den po nehodě práce ještě nezačaly.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení