Obchvaty měst a obcí jsou důležité. Díky nim nemusí tisíce lidí dýchat tuny jedů, prachu a poslouchat nesnesitelný hluk projíždějících aut. Obchvaty zrychlují dopravu, řidiči se nemusí stresovat zastavováním na přechodech a dáváním přednosti v jízdě. Díky nim klesá i riziko dopravních nehod.

Každá dopravní stavba však má i své nevýhody. Dálnice ani obchvaty nelze postavit ve vzduchoprázdnu, nýbrž na pozemních, které mají své majitele. A ti samozřejmě za svůj majetek chtějí získat co nejvyšší cenu. Nebo je nechtějí prodat vůbec, protože na kusu země, kudy se mají prohánět auta, pěstují výborné brambory.

Na jedné straně tak stojí právo vlastnit majetek, které je chráněno Listinou základních práv a svobod. Na druhé straně je takzvaný veřejný zájem. Tento pojem obsahuje například zájmy těch, kteří chtějí žít ve zdravé obci, kteří se nechtějí bát, že je na přechodu pro chodce srazí auto, kteří nechtějí poslouchat hluk tisíců aut pod okny svých bytů nebo se strachovat, že jim kvůli otřesům způsobeným těžkými kamiony popraskají zdi domu.

Listina základních práv stanoví, že vyvlastnění majetku je možné pouze ve veřejném zájmu, na základě zákona a za náhradu. A právě o výši náhrady v případě rodinného domku Hammerových jde. Nucené vyvlastnění je vždy chápáno jako krajní možnost. Za milion korun však nový domek pro dvougenerační rodinu nikdo nepostaví. Ani v Javorníku.

Petr Krňávek