Strojvedoucímu, který nedobrzdil vlak a narazil do druhého, kterému jel původně na pomoc, hrozí až tři roky za mřížemi a v tom případě i ztráta zaměstnání.

„Zahájili jsme trestní stíhání sedmapadesátiletého strojvedoucího pro obecné ohrožení,“ uvedl jesenický policejní inspektor Jiří Černěnko.

Závěr šetření kriminalistů se shoduje s tím, co od počátku předpokládaly České dráhy i Drážní inspekce, tedy, že je vina na straně strojvůdce.

Prvního září ohlásil strojvedoucí vlaku jedoucího z Ramzové poruchu. Dispečer mu z Horní Lipové poslal na pomoc druhý vlak, který ho měl dopravit do stanice.

„Strojvůdce dostal písemnou zprávu o místě, kde se měl nacházet porouchaný vlak. K místu jel rychlostí 37 kilometrů v hodině. Vlak viděl na čtyřicetimetrovou vzdálenost, začal brzdit. Rychlost klesla na 28 kilometrů v hodině, ale to už nezabránilo srážce,“ řekl Černěnko.

Strojvůdce byl podle Černěna přesně informován o místě poškozeného vlaku a měl tomu podle policie přizpůsobit rychlost. Při havárii se zranilo deset cestujících a strojvůdce záchranného vlaku. Škody jsou jeden a půl milionu korun na vlaku, který přijížděl na pomoc a dalších sto tisíc korun na porouchaném vlaku.

Od havárie je strojvůdce postavený mimo službu. „Je na nižší, méně placené pozici. Po oficiálním sdělení výsledků šetření, pokud bude vinen, dostane výstrahu, takovou žlutou kartu a do rozhodnutí soudu bude bez prémií. Pokud jej soud uzná vinným a půjde do vězení, dostane okamžitou výpověď,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Případem se ještě stále zabývá Drážní inspekce. Odborníci od počátku tvrdili, že s největší pravděpodobností je na vině havárie strojvůdce.

„Je jasné, že nejel podle rozhledových poměrů tak, aby včas zastavil, ale my ještě musíme zjišťovat další detaily, které měly vliv na havárii a pak přijmout opatření. Chceme nejen ukázat, kdo udělal chybu, ale zjistit příčiny,“ uvedl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.