Řidič nákladního auta nerespektoval světelné výstražné znamení a vjel na přejezd právě ve chvíli, kdy tudy ve směru od Hanušovic projížděl nákladní vlak. Rozjetá lokomotiva nabrala návěs a jeho zadní část natlačila mezi vlak a zábradlí železničního mostu přes Moravu.

Závozník z kamionu proletěl předním sklem a utrpěl těžká zranění. Řidič byl po nehodě v šoku. Místní obyvatelé, kteří slyšeli náraz, oběma mužům poskytli první pomoc a zavolali záchranku.

Lokomotiva po nárazu vykolejila, z její proražené nádrže pak vyteklo kolem dvou tisíc litrů nafty. Ta se dostala až do řeky Moravy. Hasiči museli postavit norné stěny a uniklé palivo do nich zachycovat.

Po nehodě byla trať neprůjezdná. Provoz se podařilo alespoň částečně obnovit až včera před půl druhou odpoledne. Do té doby cestující osobních vlaků přepravovaly náhradní autobusy mezi Hanušovicemi a Rudou nad Moravou, namísto rychlíků a spěšných vlaků ve směru z Jeseníku do Zábřeha na Moravě a Brna jezdily náhradní autobusy v úseku Zábřeh – Hanušovice.

„Jako první projel místem nehody sníženou rychlostí deset kilometrů za hodinu osobní vlak ze Šumperka do Hanušovic, který odjíždí z Rudy nad Moravou pět minut po půl druhé odpoledne,“ řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Pracovníci Správy železniční dopravní cesty přitom ještě v sobotu odhadovali, že provoz na trati bude zastaven minimálně do pondělka. Práce se ale podařilo urychlit. Už v sobotu ráno železničáři vrátili zpět na koleje havarovanou lokomotivu a odtáhli ji do depa.

„Další postup záležel na odboru životního prostředí v Šumperku, který určoval rozsah naftou kontaminované zeminy. Nakonec bagrování nebylo rozsáhlé, většina nafty totiž odtekla po povrchu do řeky Moravy. Práce urychlil i fakt, že blízká mostní konstrukce nebyla poškozena, jen asi o dvacet centimetrů vychýlena. Hasiči ji vrátili na ložiska,“ popsal postup prací mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Pokud bude vše v pořádku, během tohoto týdne by zde vlaky mohly zase začít jezdit běžnou rychlostí, tedy pětašedesát kilometrů za hodinu.

Škodu na vlaku a nákladním autě odborníci vyčíslili na čtyři miliony korun. Náklady na odtažení lokomotivy, opravu trati i mostní konstrukce se odhadují na dva miliony. Pravděpodobnou příčinu nehody vidí Drážní inspekce v tom, že řidič automobilu nerespektoval výstražné znamení na přejezdu.