Neosvědčení studenti s minimálními zkušenostmi však v odezvu z agentury doufají i půl roku. Zaměstnavatelé totiž upřednostňují už zavedené brigádníky. „Mám štěstí, že u jedné olomoucké agentury jako hosteska pracuji i během školního roku. Ochutnávkami v hypermarketech se dá vydělat i 120 korun na hodinu, proto je o takovou brigádu veliký zájem,“ popisuje studentka Barbora Číhalová z Olomouce.

Podle ní je někdy nezbytné se do agentury stále vnucovat. Nakonec povolí a jakmile nabudete zkušenosti, práce se jen pohrne. „Nejhorší je, že přes léto se ochutnávky moc nedělají. Loni jsem třeba díky tomu celé prázdniny seděla doma a navíc bez peněz. Tento rok jsem nezahálela, takže spokojeně vydělávám,“dodává Číhalová.

Podle slov Michaely Švarcové, pracovnice personální agentury Start, studentům na charakteru práce často nezáleží. Především v létě si chtějí vydělat peníze. „Ptají se po jakékoli brigádě, zajímají se hlavně o doplňování zboží a práci na pokladně v supermarketech,“ uvedla Ivona Veverková z agentury Index Plus.

Ti náročnější si ale vybírají a nabídky místních agentur považují za nedostatečné. O prázdninách, kdy poptávka po letní práci každým dnem stoupá, jsou všechna lukrativní místa hned obsazená. „Pokud nechcete roznášet letáky nebo pracovat jednorázově někde v masně nebo pekárně, sehnat brigádu je podle mých zkušeností dost problematické,“ upřesňuje studentka Zuzana Petrová. „Letos jsem chtěla sehnat práci v butiku. V osmi obchodech hledali brigádníky, všude jsem se nahlásila a ve všech osmi mi sdělili, že se ozvou. Samozřejmě mi nezavolal nikdo,“ dodává znepokojeně.

Pracovní agentury ale mladé lidi ubezpečují, že pracovních míst mohou nabídnout stále dost. „Nabídka brigád se od začátku června nijak výrazně nezměnila, ubylo pouze jednodenních či víkendových prací. Zaměstnavatelé, ale i studenti dlouhodobější brigádu, a to i na tři měsíce, vítají,“ doplnila Lenka Doláková z agentury Trenkwalder Kappa people v Olomouci.