Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky zrychlí

ZÁBŘEH - Slavnostním dotažením posledního šroubu skončily po třech letech stavební práce na modernizaci železniční trati mezi Zábřehem a Krasíkovem.

30.3.2007
SDÍLEJ:

Otevírání tratiFoto: Michal Krestýn

Cestující se tak dočkají zkrácení jízdních dob ve vlacích mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou. Moderní naklápěcí soupravy projedou úsekem až o šest minut rychleji než dosud. To umožní zkrátit cestovní dobu mezi Prahou a Ostravou na přibližně tři hodiny.

Zatímco před rekonstrukcí projížděly vlaky úsekem rychlostí osmdesát až sto kilometrů za hodinu, nově zde budou moci soupravy Pendolino uhánět až stošedesátikilometrovou rychlostí, nákladní vlaky pak až sto dvacítkou. Umožnila to mimo jiné i výstavba tří nových tunelů, z nichž tunel Hněvkov II je se svojí délkou 462 metrů druhým nejdelším dvojkolejným tunelem v České republice. „Díky tunelům se podařilo odstranit oblouky s malými poloměry a nízkou rychlostí. Zkrátila se tím také délka trati o téměř dva kilometry,“ řekl náměstek ředitele Správy železniční a dopravní cesty Miroslav Konečný.

„Po dokončení modernizace celého úseku z České Třebové do Přerova projedou vlaky tuto trasu až o sedmnáct minut rychleji. Zvýší se také bezpečnost železničního provozu,“ vyjmenoval hlavní přínosy pro cestující generální ředitel zhotovitelské firmy Stavby silnic a železnic (SSŽ) Martin Borovka.

„Po stavební stránce to byla jedna z nejnáročnějších akcí. Hodně práce dala už samotná příprava stavby, protože kvůli přeložkám bylo nutné vykupovat pozemky a projednávat vliv stavby na její okolí,“ nastínil hlavní problémy při výstavbě Konečný. Jeho slova potvrdil i ředitel SSŽ Borovka. „Zatímco přibližně stejně dlouhý úsek v rovinatém Polabí jsme měli hotový za dva roky, tady to trvalo o rok déle,“ připomněl Borovka.

Stavba si vyžádala náklady přesahující čtyři a čtvrt miliardy korun. Šedesát procent z celkové sumy poskytla ze svých fondů Evropská unie. Zbytek platil Státní fond dopravní infrastruktury a ministerstvo dopravy. Na stavaře čekal při modernizaci tratě vinoucí se klikatým údolím Moravské Sázavy náročný úkol. „Kromě tří tunelů bylo postaveno také osm nových mostů, devatenáct stávajících prošlo rekonstrukcí. Obyvatele okolních domů chrání také tři kilometry protihlukových bariér,“ vypočítal některé parametry stavby ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr.

Dělníci také kompletně vyměnili železniční svršek, který nyní tvoří železobetonové pražce s pružným upevněním kolejnic. Tento způsob umožňuje snížit vibrace, takže cestující ocení podstatně klidnější jízdu vlaků. „Rekonstrukcí také prošla zastávka v Lupěném a vznikla nová nástupiště v Hoštejně, která se posunula přibližně o šest set metrů blíže k obci. V Zábřehu jsme potom vybudovali jedno nové ostrovní nástupiště a další opravili. Osoby, které mají problémy s pohybem, jistě ocení nové výtahy, jež je dopraví z podchodu na nástupiště,“ doplnila mluvčí Staveb silnic a železnic Andrea Kerlická.

Část bývalé trati v údolí Moravské Sázavy, po níž dnes už vlaky nejezdí, má zájem město Zábřeh proměnit na cyklostezku.

30.3.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Prvňáčci. Ilustrační foto

Nepropásněte! Prvňáčci z 5. ZŠ Vrchlického v Šumperku

Jeseník - Dolní Benešov 0:3
6

Jeseník zase doma nedal gól a prohrál s Dolním Benešovem

Jeden řidič se lekl, druhý otáčel, oba havarovali

K nehodě, která se stala v pondělí 16. října v Bohdíkově, vyjížděli policisté. Havaroval třicetiletý řidič Hondy Civic.

Motorkář se u Skřítku srazil s volvem, pro spolujezdkyni letěl vrtulník

FOTO z MÍSTA / Pětadvacetiletý motorkář havaroval v neděli 15. října po poledni v úseku mezi mezi Skřítkem a obcí Klepáčov.

Odborníci z nemocnice poradí, jak jíst zdravě a chutně

Jezte zdravě a přijďte se poradit do šumperské nemocnice Šumperk, vzkazují její odborníci. Ve středu 18. října, se nemocnice připojí k Světovému dni výživy. Veřejnosti v prostorách své lékárny nabídne od 14 do 16.30 hodin bezplatná vyšetření i poradenství ohledně správné a zdravé životosprávy.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení