V bývalém průmyslovém srdci Zlína se v moderní loftové kanceláři tvrdě maká. Nejde však o žádné příslovečné sekání cviček. Tahle dřina se obejde bez velkého fyzického vypětí i strojního vybavení. Maká se tady hlavou s použitím počítačů, chytrých telefonů a tabletů.

V rekonstruované budově max32 právě v této chvíli vznikají digitální řešení a mobilní aplikace, které zvýší produktivitu práce v jedné z předních českých výrobních firem a zároveň vítězi soutěže Inovační firma kraje roku 2014.

Otrokovická společnost Avex Steel Products s obratem přesahujícím půl miliardy korun a globálními zákazníky ve sto státech světa vešla ve známost špičkovými skladovacími a transportními systémy a hlavně neutuchající touhou inovovat i tam, kde se o to nikdo jiný ani nepokusil.

„Panu Gistrovi (jednateli společnosti Avex Steel Products, pozn. redakce) patří obrovský dík. Tím, že dal důvěru spojení firem Centis, iStores a B2A, umožnil proniknout jedinečné technologii do výrobního sektoru," říká jeden ze tří majitelů B2A Petr Kubíček.

Papír nahradily tablety

Technologie vyvinutá společností B2A ve spolupráci s další zlínskou firmou iStores Apple Premium Reseller, jež zajišťuje napojení na technologického giganta z Cupertina, řeší v Avexu několik palčivých problémů. „

Náš a vím, že nejen náš problém, je velké množství papírů potřebných pro řízení výroby. Zkrátka výrobní dokumentace, různé výkazy a výkresy. V průběhu realizace zakázky dochází k mnoha změnám. To znamená, že musíme stovky i tisíce papírů znovu tisknout a fyzicky je opakovaně roznášet na jednotlivá pracoviště. To spolyká spoustu času a bohužel přináší i nebezpečí vzniku chyb," vysvětluje Jiří Gistr z Avexu.

Papírová výrobní dokumentace brzy vezme v Avexu za své. Developeři z B2A ve spolupráci s pracovníky Avexu a firmou Centis (dodavatelem výrobního softwaru Dimenze) postupně začínají převádět stávající papírovou dokumentaci na elektronickou. iPady bezpečně uzavřené v nerozbitných pouzdrech obsahují speciální aplikaci napojenou v reálném čase a zobrazují tedy pouze aktuální data. To se týká i výkresové dokumentace. Pokud se výkres změní, jeho aktuální podoba se okamžitě uloží v digitálním archívu a je k dispozici pracovníkům ve výrobě na displeji iPadu. Papír však brzy zmizí i v případě výkazů o provedené práci.

Pracovníci pomocí aplikace a iPadu budou odesílat data, kolik výrobků z daného výrobního příkazu vyrobili. Identifikace přepravní palety, na kterou výrobek ukládají bude probíhat pomocí QR kódů, ručním zadáním čísla palety na displeji iPadu nebo použitím technologie iBeacon. „Tento způsob zpětného hlášení má velkou budoucnost. Nedochází k manipulaci s daty a odpadá přepisování čísel do počítače. Data jsou okamžitě ukládána do informačního systému včetně pracovních časů. Pevné svázání s číslem palety navíc jednoznačně říká, že výrobek XY byl vyroben a uložen na paletu XYZ," vysvětluje Libor Zezulka z B2A.

Hotové výrobky pod kontrolou iBeaconů

Zařízení Apple, spojení unikátní mobilní a serverové aplikace a rychle se rozvíjející technologie iBeacon, do které se majitelé B2A zamilovali hned v jejich počátcích, umožní Avexu odstranit rovněž problém s lokalizací hotových výrobků.

„Naše výroba se vyznačuje rychlým pohybem materiálu i hotových výrobků. Vyrábíme a skladujeme v několika halách na velké ploše, takže se nám přes veškerou snahu o eliminaci tohoto problému někdy stane, že paletu s polotovary nemůžeme najít a musíme je vyrobit znovu. Tím dochází ke zbytečným ztrátám," popisuje problém Jiří Gistr z Avexu.

Řešení problémů nalezli pánové z B2A ve spojení iPadů a „majáků" iBeacon. Pokrytí skladovacích hal vysokorychlostním internetem a vybavení všech palet iBeaconem umožní velice přesně lokalizovat paletu s konkrétním hotovým výrobkem. iPad upevněný na vysokozdvižném vozíku potom navede skladníka přímo k danému výrobku. „Obrovskou výhodou tohoto systému jsou kromě samotné lokalizace i data, která se generují na pozadí. Cokoliv se děje, lze uložit, zpětně vyhodnotit a použít pro vylepšení výrobních a logistických procesů ve firmě," dodává třetí spolumajitel B2A Jan Sklenář.

Trojice majitelů mladé technologické společnosti však jedním dechem dodává, že výše jmenované inovace jsou pouze začátkem vzrušující cesty. Nová obchodní a developerská buňka B2A se formuje v Praze a Bratislavě, ke konci roku 2015 přijde údajně na řadu Berlín. Libor Zezulka k celé problematice zvyšování produktivity práv ve výrobních společnostech říká: „Výrobní společnosti na jednu stranu dokázaly ve velké míře zavést robotizaci a automatizaci."

„České firmy se postupně inspirují technikami štíhlé výroby a snaží se kus obdivované japonské výrobní filozofie převést do tuzemské praxe. Na straně druhé provádějí spoustu rutinních procesů a nesou si z minulosti obrovské problémy s neefektivitou. Naše řešení pomáhá tuto neefektivitu odstraňovat a slibuje téměř nekonečný rozvoj a to s výbornou hodnotou návratnosti investic," uzavírá Zezulka.

Revoluce i v maloobchodě

Výrobní sektor není jediný obor, na který inovátoři z B2A zaměřili svou pozornost. Pracuje se zde i na unikátním ekosystému platforem, které s použitím technologie iBeacon slibují zlepšit nákupní prožitek koncového zákazníka a obchodníkovi poskytnout důležitá data o jeho preferencích.

„Zatím největší inovací retailu v regionu CEE, ale dokonce i dál na západ, jsou věrnostní karty. Zákazník sbírá body za nákupy a společnost může na základě jeho minulých nákupů predikovat nákupy budoucí a nabízet mu položky, které vycházejí jako relevantní. Říká se tomu prediktivní analytika, ale zatím její výsledky kolem sebe nikde moc nevidím," říká Libor Zezulka.

„Naším cílem je přidat do souboru velkých dat další zdroj a to přímo z prodejní plochy. Pomocí našich chytrých platforem a aplikací dokážeme k zákazníkovi doručit relevantní informaci přímo k danému druhu zboží či kategorii na prodejně, umíme mu přidat body za provedenou akci nebo pouze návštěvu prodejny a obchodníkovi poskytnout informace o tom, jak zákazník na jeho podněty reaguje. Z našeho pohledu jde o win-win přístup. Obchodník získá lepší informace a díky tomu doručí relevantní nabídku klientovi, který se nemusí probírat řadou nesmyslných zpráv," dodává Zezulka.

Expanze krok za krokem

O dalších krocích mají pánové z B2A i společnosti iStores sdružení v originální alianci API (Aliance pro inovace) jasno. Ukázat na příkladu Avexu možnosti jejich technologií ve výrobním sektoru celému světu a nastartovat něco, čemu říkají další průmyslová revoluce. Stejným způsobem podle svých slov brzy změní zaběhnuté pořádky v maloochodu a mezi tím postaví tu a tam nějakou originální platformu, předělají velký web nebo navrhnou mobilní aplikaci.

„Cíl máme jasný. Být lídrem v technologiích. Musím ovšem přiznat, že nám jde občas z těch algoritmických operací a složitých databází hlava kolem. Proto rádi tu a tam odbočíme k tomu, co nás baví a ve srovnání s naší hlavní činností představuje poměrně jednoduchou záležitost. To jsou hezké weby a hlavně aplikace pro platformy iOS, Anroid a Windows Phone." říká šéf vývoje a spolumajitel Jan Sklenář a dodává: „Pokud čtete tento článek, jste ostřílený vývojář nebo klidně i absolvent, ozvěte se nám na jobs@b2a.cz. Nabíráme," končí naše povídání Jan Sklenář. /PR/