Živá nahrávka koncertu česko-slovenského dua bluesmanů Luboš Beňo & Matěj Ptaszek vznikla loni v listopadu při satelitním koncertu šumperského festivalu Blues Alive. Na přebalu má název Beňo & Ptaszek v kriminále.

Pod druhou deskou s názvem V hlubinách je podepsána vězeňská kapela Work Therapy. Všechny skladby napsal kytarista Jaroslav Březina, který obléká vězeňský stejnokroj už devátý rok.

Luboš Beňo a Matěj Ptaszek vězňům na podzim i při včerejším koncertu přivezli bluesovou muziku černochů od řeky Mississippi, která vznikala ve vězení, na nucených pracích a při otrocké práci na plantážích s bavlnou.

„Několik skladeb má vězeňské téma. Skládali je převážně černoši, kteří se za mříže dostali třeba za potulku,“ řekl hráč na harmoniku Matěj Ptaszek. Publikum nadchl nejen černošským zpěvem, ale i hrou na několik foukacích nástrojů včetně mosazné trouby od starého gramofonu.

Deska s názvem Beňo & Ptaszek v kriminále obsahuje jako bonus i závěrečný jam obou bluesmanů s vězeňskou kapelou Work Therapy.

„Na desce jste i vy, protože jsou na ní autentické zvuky včetně vašeho potlesku,“ řekl kytarista Luboš Beňo publiku, které bylo včera stejné jako při podzimním koncertu..

„Nemáte někdo nůž?“ žertoval pak při otvírání šampusu směrem k vězňům a za kmotra desky pozval kytaristu vězeňské kapely Jiřího Janulíka.

Po bluesmanech se chopila nástrojů Work Therapy pod vedením kapelníka Jaroslava Březiny. „Název kapely mě napadl před dvěma lety na chodbě cestou kolem nástěnky. Byl na ní nápis Pracovní terapie. Stačilo přeložit ho do angličtiny,“ říká muž, který je vězněm už devět let.

Po dvouleté vazbě se dostal na Mírov. Příští jaro má šanci na podmínečné propuštění. Má velkou podporu rodiny a příslib práce v grafickém studiu. Svůj čas ve věznici dělí Jaroslav Březina mezi práci v knihovně, hudbu a malování.

Muziku i texty ke všem metalovým skladbám na desce s názvem V hlubinách napsal sám, jeho dílem je i grafický návrh přebalu. „Je to už druhé cédéčko, které jsme s Work Therapy natočili a myslím, že je nejlepší z toho, co tady na Mírově vzniklo. Ze šestatřiceti nahraných skladeb jsme vybrali deset tak, aby tematicky navazovaly - od zážitků před uvězněním, přes průšvih, který nás sem dostal, a život za mřížemi, až k naději na návrat na svobodu,“ řekl Březina.

Nahrávka vznikla na jeho vlastním přenosném nahrávacím studiu, které je teď uloženo na Mírově. „Bez pomoci mé rodiny a pedagoga věznice Petra Navrátila by se to nepodařilo. Moc jim děkuji,“ dodal muzikant.

Bluesmani Beňo a Ptaszek, kteří jsou právě se svou deskou na turné po republice, vězňům kmotrovskou službu oplatili. Cédéčko spolu s nimi polili a pak si s trojící vězeňských muzikantů připili. Jahodovým šampaňským.