Nejde o výpovědi, i když důsledek je stejný. Herci mají totiž smlouvu vždy jen na jednu sezonu. V divadle panuje dusná atmosféra daná i tím, že ani herci, kterým se Černý Petr vyhnul, nemají žádnou jistotu.
Změny budou pravděpodobně pokračovat, a to nejen v souboru, ale i v dalších profesích divadla. Ředitel je avizoval už při svém nástupu loni v červenci.
„Se změnami počítal můj projekt, s nímž jsem šel do konkurzu. Bylo to velice těžké rozhodování a roli při něm hrála úroveň herců v celé sezoně. V některých případech šlo také o to, že představují podobné typy a soubor je třeba doplnit,“ řekl René Sviderski.
Do Šumperka má přijít pět nových tváří, úmysl dostat sem celý absolventský ročník JAMU se nezdařil. „Viděl jsem mnoho představení v divadlech, na JAMU, DAMU, na brněnské konzervatoři i Vyšší odborné škole herecké v Praze. Přivedeme do Šumperka to nejlepší,“ slibuje ředitel Sviderski.
Šest herců se ocitlo v obtížné situaci. Mnozí z nich si našli v Šumperku životní partnery a život bez divadla si neumějí představit.
„Na změny v souboru má ředitel právo. Jeho krok je v podstatě správný, ale obměnit radikálně hned polovinu souboru, to je přehnané a pro divadlo nepříznivé,“ řekl Zdeněk Stejskal, který se mimo jiné věnoval i režii klubových představení a na tomto poli viděl svou budoucnost.
„Bude trvat nejméně jednu sezonu, než se noví herci poznají. Po roce údajně čeká obměna i druhou polovinu souboru, takže z toho dnešního nezbude nikdo. Přitom se hercům dařilo. Svědčí o tom řada ocenění, která ředitel poněkud ironicky přehlíží,“ dodal Stejskal.
I Klára Hanušová uznává právo ředitele na změny. „Nakonec si tím prošla i mnohá pražská divadla. Jen bych při pohovorech, které se týkají naší budoucnosti a které trvaly asi pět minut, čekala ze strany ředitele víc vážnosti,“ řekla Hanušová. Dodala, že se pokusí najít místo v jiném divadle.
Bohdana Pavlíková, která po čtrnácti letech patří k oporám souboru a novou smlouvu dostane, je k postupu ředitele kritická.
„Současné vedení divadla převzalo při svém nástupu kompletní repertoár této sezony a s ním i nešvary, manýry, herce a další zaměstnance. Myslím si, že jejich pozorování naší práce nemohlo být úplně objektivní. Nynější dramaturg a režisér s námi souvisle pracují teprve od února,“ uvedla Bohdana. Dodala, že je velký rozdíl mezi ředitelem a uměleckým ředitelem. Tím druhým byl podle ní Petr Král.
Loučení s kolegy bude pro ni velmi bolavé. „Jsou to kamarádi, Saša je můj životní partner. A Vladimír Gottwald? Ten k Šumperku patří úplně stejně jako přehlídka divadel k Hronovu nebo Baťa ke Zlínu,“ uzavřela Pavlíková.
Šumperský soubor má dnes patnáct herců, z nich tři (Petr Král, Stašek Waniek a Jaroslava Vysloužilová) nejsou na plný úvazek. Divadlo pracuje s rozpočtem dvacet milionů korun, z toho od města dostává přes dvanáct milionů ročně.