Šestatřicetiletý rodák ze Skorošic na Opavsku přišel do Šumperka z Brna. Na jaře vyhrál výběrové řízení na ředitele divadla.

Jaký cíl jste si při nástupu do Šumperka dal?

Musíme zvýšit uměleckou úroveň představení, přivést sem nové herce a herečky, nové inscenátory, nového dramaturga. Už dlouho do souboru nenastoupil žádný absolvent DAMU nebo JAMU, což se v jiných regionálních divadlech, na příklad v Uherském Hradišti, ve Zlíně nebo Jihlavě, daří. Ve zdejším divadle musí ředitel plnit i funkci uměleckého šéfa, což zatím nefungovalo.

Myslíte, že se vám podaří přivést sem talenty?
Rád bych do Šumperka přivedl čerstvé absolventy JAMU. Divadelní historie již zažila ten okamžik, kdy i v malém divadle v regionu vzniklo výrazné generační divadlo. I kdyby varianta s ročníkem JAMU nevyšla, nové tváře by sem přijít měly. Město chce ředitele, který to v Šumperku rozhýbá, a ne zakonzervuje. Mám výhodu v tom, že od studia mám na JAMU řadu kontaktů.

Jaké máte plány pro působení divadla v regionu?

Šumperské divadlo vzniklo kdysi jako zájezdový soubor, hrálo v sálech po celém regionu. A tuto jeho funkci bych chtěl znovu posílit. V posledních letech zájezdů výrazně ubylo.

Je otázka, jestli to není i menším zájmem ze strany pořadatelů, když dnes je nabídka tak široká včetně zájezdů herců známých z televize.
Právě proto se musíme dostat víc do povědomí veřejnosti. Jedna z cest, jak to udělat, je například pouliční divadlo, tedy vystupování s plenérovými inscenacemi na různých slavnostech a dalších akcích měst a obcí. Takové projekty ale z běžného rozpočtu asi nezaplatíme, musíme na ně sehnat sponzory, získat peníze od kraje. Musíme ukázat, že šumperské divadlo je dobrá značka, aby pak na nás lidi přišli, i když přijedeme s běžným repertoárem.

Chystáte v Šumperku ještě něco nového?
Chtěl bych víc rozjet využití Hrádku nejen pro komorní divadlo, ale i jiné projekty, například veřejná čtení nebo malé koncerty. Sem bychom mohli přitáhnout mladé publikum. Hned začátkem července jsme ten sál vymalovali černou barvou, takže už vypadá jako divadelní prostor, ne jako tělocvična. Zkušenosti s rozjezdem podobného projektu mám z Brna, kde jsem dva roky provozoval klub Vaňkovka.

Čemu se teď právě v divadle věnujete?

Procházím smlouvy, pracovní náplně, statistiky návštěvnosti a pouštím si videozáznamy inscenací. Nejvíce mě zaujaly Edith a Marlen, Kabaret nebo Radúz a Mahulena. Povedená je také inscenace Jo, není to jednoduché.

Nastoupil jste ve chvíli, kdy nová sezona už má sestavený repertoár. Budete na něm něco měnit?
Ne. Co je v nabídce předplatného, zůstává. Závazky splním, nasmlouvané inscenace nastudujeme. Ale další sezonu už budu chtít postavit podle své představy. Už v říjnu bych měl mít v základních věcech jasno. Je to moje povinnost a zároveň velká výzva.

 

Kdo je René Sviderski

je mu 36 let
vystudoval Divadelní manažerství na divadelní fakultě JAMU v Brně
dva roky provozoval divadelní klub v opuštěné továrně Vaňkovka v Brně
rok a půl působil jako vedoucí marketinku v Moravském divadle Olomouc
tři roky pracoval jako zástupce vedoucího nebo vedoucí marketinku Národního divadla v Brně