„Uslyšeli jsme ránu, jako kdyby něco vybouchlo. Podívala jsem se přes výlohu a trolejbus už visel na sloupku ve vzduchu. Hned jsme vytočili linku 112, manžel s kolegou utíkali pomoct zraněným. Mezitím dojeli hasiči, začaly najíždět sanitky. Byla to strašná rána," vylíčila ještě roztřeseným hlasem Leona Kašná, pracovnice podniku v blízkosti nehody.

ŘIDIČ VYVÁZL JEN 
S LEHKÝM ZRANĚNÍM

Z děsivě vypadající bouračky vyvázl řidič trolejbusu s lehkým zraněním. Kromě ženy transportované vrtulníkem dva lidi sanitka převezla na oddělení urgentního příjmu do nemocnice v Uherském Hradišti a dva na ARO do Krajské nemocnice T. Bati ve Zlíně.

Havárie trolejbusu v Otrokovicích.Zdroj: DENÍK/Jan Karásek

„Lidé utrpěli zranění hlavy, páteře i další mnohačetná poranění, u některých i ohrožující život. Zranění dalších lidí jsou středně těžká a lehká," informoval mluvčí krajské záchranky Petr Olšan.

Většinu převezli do KNTB, dva lidi do nemocnice v Kroměříži, další raněné do Uherskohradišťské nemocnice.

„Pět cestujících skončilo v péči posttraumatického týmu profesionálních hasičů z Kroměříže. Stejný počet osob jsme museli z trolejbusu vyprostit," informoval mluvčí krajských hasičů Libor Netopil.

Havárie trolejbusu v Otrokovicích.Zdroj: DENÍK/Jan Karásek

Na místě zasahovaly tři jednotky hasičů – profesionální ze Zlína a Otrokovic a postraumatický tým z Kroměříže, vrtulník Letecké záchranné služby z Olomouce a zdravotničtí záchranáři ze Zlína, Otrokovic, Kroměříže a Uherského Hradiště. K nehodě zamířili i pracovníci Drážní inspekce z Brna.

„Celkové škody byly odhadnuty na více než 3 miliony korun. Po nehodě musel být zastaven i provoz na železniční trati mezi Otrokovicemi a Zlínem," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

DLOUHÉ KOLONY ZE VŠECH SMĚRŮ

Kolem nehody se řadu hodin tvořily dlouhé kolony všemi směry, které se táhly do Malenovic k obchodnímu centru a na obchvat Otrokovic. Se stejnou situací se setkávali řidiči ve směru od Uherského Hradiště a z centra Otrokovic. Dopravu řídili policisté, kteří řidiče odkláněli na objízdné trasy.

Havárie trolejbusu v Otrokovicích.Zdroj: DENÍK/Jan Karásek

„Příčina dopravní nehody je v šetření dopravních policistů, nemůžeme vyloučit, že je za ní zdravotní indispozice šestapadesátiletého řidiče. Zkouška na alkohol byla u něj negativní," konstatovala mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková.

Bezprostředně po havárii vyjel na místo dispečer Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice a montážní vůz vrchního vedení. Zraněným se věnovali zdravotníci a hasiči. Na místo neštěstí se dostavil ředitel DSZO Josef Kocháň.

Vzhledem k tomu, že došlo k poškození vrchního vedení a odpojení celého otrokovického úseku trolejové sítě od elektrického napájení a rovněž k policejnímu uzavření místa nehody, začali dispečeři DSZO zajišťovat pro cestující na linkách 2 a 6 mezi Zlínem a Otrokovicemi náhradní dopravu po paralelní objízdné komunikaci přes Kvítkovice.

VŮZ ODPOLEDNE 
ODTÁHLI DO DEPA

Místo trolejbusů, které nejsou vybaveny nezávislým pohonem, byly na tyto linky postupně nasazovány vozy s dieselagregátem nebo autobusy, aby doprava cestujících mezi oběma městy nebyla přerušena.

PROVOZ JE OBNOVEN

„Normální provoz trolejbusů na místě dopravní nehody byl obnoven v 15.50 hodin. Pracovníci údržby vrchního vedení zajistili náhradní uchycení trolejového vedení po dobu, než bude na místě instalován nový sloup. Havarovaný trolejbus byl odtažen do sídla DSZO," uvedl v úterý podvečer mluvčí Dopravní společnosti Vojtěch Cekota.

Zdroj: DENÍK/Jarmila Kuncová

Dopravní společnost Zlín-Otrokovice vyplatí poškozeným náhradu

/ROZHOVOR/ Doravní společnost Zlín-Otrokovice (DSZO) lituje neštěstí, které se v úterý dopoledne událo v Otrokovicích, části Kvítkovice. Při nehodě trolejbusu bylo zraněno třináct lidí, z toho pět těžce. Podle právníka DSZO Radka Ondruše, poškozeným bude vyplacena dle zákona náhrada škody.

„Zákon stanoví co se platí poškozeným. Náhrada škody bude kryta z pojistky, kterou dle zákona má DSZO uzavřenu," zdůraznil Radek Ondruš.

„Chceme zdůraznit hlubokou lítost zaměstnanců DSZO na neštěstím které se stalo spolu s vysloveným přáním, aby se všichni zranění bez následků uzdravili a ostatní co nejdříve zapomněli na tento nešťastný zážitek," zaznělo prostřednictvím advokáta DSZO od všech jeho zaměstnanců.

Jak DSZO bude reagovat na událost?

DSZO se bude podílet na vyšetřování celé nehody orgány policie a drážní inspekce tak, aby byla zjištěna její přímá příčina. Do doby plného obnovení provozu zajistí ve spolupráci se silničními orgány náhradní spojení tak, aby veřejnost pociťovala důsledky nehody v co možná nejmenší míře.

Bude vyplácet zraněným nějakou finanční náhrady? Za jakých podmínek?

DSZO je pro podobné nehody plně pojištěna. Finanční náhrady včetně podmínek výplaty jsou v plné dispozici pojišťovny, která zajistí výplatu pojistného plnění za podmínek stanovených zákonem.

Bude vyplácet náhradu i těm, kteří v trolujbuse cestovali a zůstali nezraněni?

Jak již bylo zmíněno, problematiku náhrad přebírá pojišťovna, která stanoví kdo a za jakých okolností má na náhrady nárok a v mezích daných zákonem je pak vyplatí.

Zřejmě příčinopu nehody byla zdravotní indispozice 56 letého řidiče, vidíte to jako problém – nejsou lidi?

Řidič pracoval u DSZO od roku 1989, byl to spolehlivý pracovník, který neměl žádné problémy s dodržováním předpisů ani problémy zdravotní. Práci odváděl bezvadně k plné spokojenosti zaměstnavatele, který za ním v plném rozsahu stojí.

V DSZO nevykonávají řidiči přesčasovou práci a vždy se dodržují stanovené přestávky na odpočinek včetně volných dní. Řidič měl detailní zdravotní prohlídku z května letošního roku. Zaměstnavatel neměl žádné signály o jeho nevyhovujícím zdravotním stavu ani jiných obtížích, které by bylo nutno řešit.

Řidič nebyl starobním důchodcem – zvyšující se věk pro odchod do důchodu není důvodem, pro který by bylo možno a ani po stránce etické správné lidi propouštět předčasně jen proto, že jsou staří. Pokud lékaři rozhodnout, že řidič může za volant – nelze jej jakkoliv omezovat či překládat.

Obecně není dostatek zkušených řidičů – je to důsledek mimo jiné i zrušení vojenské služby, která zabezpečovala dostatek mladých lidí s odpovídající praxí a příslušným řidičským průkazem.

Ani obecný nedostatek řidičů však nezpůsobuje, že by v rámci DSZO museli řidiči jezdit přes čas nebo, že by byly porušování bezpečnostní předpisy. Pokud se prokáže, že příčinou havárie byl zdravotní stav řidiče, budeme hledat příčinu a DSZO vytvoří takové mechanismy, aby riziko k opakování podobné situace nedošlo.

Co však nemůže DSZO změnit je odchod řidičů MHD, jakožto rizikových kategorií do předčasného důchodu. To co je možné v případě vojenských a policejních řidičů, není možné v civilním sektoru.

Bude to DSZO nějak řešit? jak?

Jak již bylo uvedeno, jakmile bude DSZO znám příčinu nehody, bude vzniklou situaci řešit.