Lidé zaregistrovali rostoucí inflaci zejména na potravinách. Zdražily sice i energie a pohonné hmoty, jejich ceny ovšem poté zase poklesly. U potravin to ale neplatí. Kdo může za to, že zůstávají drahé?
Není jednoduché na někoho ukázat a říci, že za to může právě on. Roli hraje více faktorů, mimo jiné ceny energií. Ty jsou potřeba k tomu, aby se ze základní suroviny staly zpracované potraviny. U nás je důvodem i poměrně vysoká koncentrace v maloobchodu, osm společností tady podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ovládá 90 procent trhu s potravinami, z toho dvě nejsilnější skupiny přes 50 procent. Funguje tady „oligopol“ a tam, kde je nízká konkurence, se cenou ve prospěch zákazníka nehýbe snadno.
Takže potraviny nezlevní?
Já si nemyslím, že by měly nějakým zásadním způsobem zlevnit. I když cena surovin šla dolů, u potravin nehraje tak výraznou roli. Pozorujeme to i my, protože nám výkupní cena obilovin, olejnin i mléka klesá. A na produkci, kterou právě sklízíme, jsou náklady nejvyšší, ať už to byla minerální hnojiva, nebo pohonné hmoty. Vycházejí totiž z ceny, která byla loni na podzim, kdy se porosty zakládaly, protože v zemědělské výrobě je vždy určitá setrvačnost.

Potraviny už tedy budou jenom zdražovat?
I já bych jako spotřebitel zlevnění uvítal, nicméně teď vidíme, že ceny potraviny asi jen tak neklesnou. Moc se nemluví o tom, že vysokou inflaci jsme museli my, ale i potravináři a maloobchod kompenzovat ve mzdách. I cena práce se na potravinách musí promítnout. Takže bych řekl, že by se růst cen potravin měl minimálně přibrzdit. Ne snad úplně zastavit, ale zase na druhou stranu těžko můžu říct, že bychom se měli vrátit na nějakou předchozí úroveň. Trh už asi takhle fungovat nebude.
Když v minulosti rychle rostly ceny pohonných hmot, nařídilo ministerstvo financí kontroly čerpacích stanic, zda si neúčtují příliš vysoké marže. Přivítali byste něco podobného také u obchodů s potravinami?
S nástroji, které máme, se toho dá dělat relativně málo. I v případě benzinových stanic to byla spíš otázka informovanosti zákazníka, aby znal pravý stav věcí a aby si mohl udělat představu, jak se kdo podílí na finální ceně, jaké jsou obchodní přirážky a marže, a uzpůsobil své spotřebitelské chování. Myslím si, že efekt byl spíš psychologický a že těch nástrojů má stát málo. Koneckonců i nový ministr zemědělství Marek Výborný řekl, že nehodlá být ministrem cen. Asi pochopil, že měl jeho předchůdce reálných možností, jak s cenami něco dělat, velmi málo, a proto v tomto směru nebyl až tak úspěšný.
„Zákon o cenách hovoří o nepřiměřené marži, ale vůbec ji nekvantifikuje.“
Proč je tedy podle vás stát v tomto směru bezzubý?
Zákon o cenách hovoří o nepřiměřené marži, ale vůbec ji nekvantifikuje. Takže se sice můžeme bavit o tom, že možná u některých subjektů docházelo k nějakému zneužívání výsadního postavení na trhu, ale vzhledem k tomu, že je to tak vágně formulováno, je otázka, co vlastně v danou chvíli stát může dělat. V 90. letech se říkalo, že všechno vyřeší neviditelná ruka trhu. Ale řešení vždycky není ve prospěch zákazníka. Na druhou stranu jsme viděli i několik případů v Evropě, například v Maďarsku, kde se to snažili extrémně regulovat, a nakonec byli, co se týká inflace, možná i šampiony.
Zemědělci ale mají velké zásoby z loňského roku. Proč jim ve skladech zbylo tolik obilí?
Co se týče základních polních plodin, tedy obilovin a olejnin, jsme soběstační. Naopak jsme odkázáni na export. Obilovin ročně potřebujeme vyvézt kolem 3,7 milionu tun. Loni i letos se to ale zkomplikovalo kvůli situaci na Ukrajině. Ta vyvážela větší část produkce, než bývalo zvykem, suchozemskými cestami přes střední Evropu.
Její tradiční odběratelé jako země severní Afriky nebo jihovýchodní Asie byli saturováni odjinud a velká část ukrajinské produkce skončila u našich tradičních odběratelů, jako jsou Polsko a Německo. Nám se nepodařilo vyvézt zdaleka vše, co potřebujeme. Se sklizní jsme teprve začali, ale odhaduje se, že letos bude minimálně průměrná, možná i lehce nadprůměrná. Rozhodně nedojde k žádné katastrofě, která by „vykryla“ to, že máme velké zásoby.

Okolo ukrajinského obilí se v uplynulých týdnech objevily různé fámy. Jak to tedy podle vás je s jeho kvalitou doopravdy?
Ten případ, který byl na Slovensku, konkrétně zmiňoval látku, která se jmenuje chlorpyrifos, kterou Evropská unie zakázala v roce 2020. Je to pesticid, který se tady do té doby používal. Takže je to otázka různých standardů, na které si stěžujeme. Vadí nám, že nás Evropa tlačí do čím dál větší ohleduplnosti vůči životnímu prostředí, a tedy do horšího konkurenčního postavení.
Pokud si na Ukrajině zemědělci mohou řepku chránit před hmyzími škůdci, mají pak vyšší výnosy. A je rozdíl, jestli z hektaru sklidíte 4,5 tuny, nebo jenom 2,5 tuny. Jenomže tím, že Evropa Ukrajině schválila bezcelní režim, se její produkce najednou stala součástí evropského jednotného trhu.
Takže přístup evropských institucí vás diskriminuje?
Upozorňujeme na to, že jsou tady nerovné podmínky. Někdo může používat něco, co my máme zakázáno, přesto tady nejsou žádná cla nebo jiná omezení. To nám vadí. Jiná věc ale je, když se toho chytne konspirační scéna a tvrdí, že vše, co se sem doveze, je automaticky jedovaté. Samozřejmě tam mohly být nějaké závadné šarže, třeba se sem dostávala i rok stará závadná produkce a mnozí pokoutní obchodníci to míchali s evropskou produkcí tak, aby to prošlo testy. Ale tvrdit, že by takových bylo sto procent toho, co se sem dováželo, by bylo klamáním veřejnosti.
Jak to aktuálně vypadá se zemědělskou produkcí z hlediska soběstačnosti?
U klasické převažující polní výroby, tedy u obilovin a olejnin, se osevní plochy výrazně nemění. Zůstávají víceméně podobné, u obilovin dokonce došlo k určitému zvýšení. Naopak se dlouhodobě propadá osázená plocha brambor. Dnes jsme na nějakých 27 tisících hektarech včetně samozásobitelů, profesionálních ploch je kolem 20 tisíc hektarů, přičemž před 30 lety jich bylo asi 120 tisíc. Propad je značný také kvůli tomu, že jsme na jednotném trhu, kde působí velcí hráči jako Německo, Francie, Nizozemsko. Ubývá i ovocných sadů a rovněž se snižuje i výměra ploch se zeleninou.
Prezident Agrární komory Jan Doležal
Co stojí za menším zájmem o pěstování brambor?
V zemědělství chce pracovat stále méně lidí a ti, kteří zůstávají, žádají vyšší mzdy. Brambory patří k plodinám náročnějším na práci, totéž platí i o ovoci a zelenině. Ceny zemědělských výrobců se v podstatě za třicet let nezvýšily, ale rentabilita se nám propadá, protože rostou náklady. Proto zájem o pěstování takových náročných plodin klesá.
U živočišné výroby to asi bude ještě horší…
Tam je trend stále klesající, za rok byl propad stavů prasat o 11 procent a u drůbeže o osm procent. Stavy prasat a drůbeže se snižovaly i jinde v Evropě. Zřejmě to souvisí i s tím, že kvůli vysoké ceně obilovin vyskočila cena krmných směsí. Teď máme relativně hodně obilovin, ale nemáme jak je spotřebovat, protože tyto chovy z trhu vypadly.
Vláda oznámila, že chce kvůli úsporám v „dotačním byznysu“ ušetřit v zemědělství 10,2 miliardy korun. Kdo tedy konkrétně přijde o peníze?
Když jsme se ptali na ministerstvu zemědělství, ani bývalý, ani současný ministr nevěděli, kde by se ty peníze měly vzít. Takové peníze totiž ministerstvo z národních zdrojů do zemědělství vůbec nevynakládá. Letos z národních dotací máme zhruba 2,7 miliardy korun.

Přitom my si myslíme, že je to na to, abychom mohli stabilizovat klesající stavy hospodářských zvířat, příliš málo. A že bychom snad měli jít na nulu, o tom podle nás nemůže být ani řeč. Spousta chovatelů prasat už dva roky generuje obrovské ztráty. Pro ně by to jednoznačně znamenalo rozhodnutí, že už lepší časy nepřijdou a že už nemá cenu to provozovat dál. Navíc se zemědělstvím souvisí také vyšší daňová zátěž.
Které daně vám mají vzrůst nejvíce?
Starosti nám dělá zvýšení daně z nemovitosti, které se má týkat i zemědělské půdy. Daň platí vlastník, kterých tady máme tři miliony, a zemědělců, kteří mají z nějakých 75 procent půdu v nájmu, je jenom 30 tisíc. Nicméně vlastníci si fakticky k tržnímu nájmu připočítávají i náklady, které mají na placení daně. Takže jestliže je dnes průměrný pacht asi kolem 4,5 tisíce korun na hektar, dá se očekávat, že pachtovné naroste o 500 korun právě vlivem zvýšení daně z nemovitosti. Vláda má ve svém programovém prohlášení, že chce více podporovat menší zemědělce. Právě ti mají půdu ve svém vlastnictví ve větší míře, zhruba z 50 procent, takže je paradoxně zatíží ještě více.
Na co konkrétně tedy jdou peníze z národních dotací?
Největší položkou jsou dobré životní podmínky zvířat v chovech prasat a drůbeže, a také bezpečná produkce mléka, dojnice a masný skot. Část jde i na modernizaci chovů. Na Liberecku máme výskyty afrického moru prasat, naštěstí zatím jenom u prasete divokého. Takže jde také o opatření sloužící k tomu, aby bylo méně pravděpodobné, že se podobná nákaza vyskytne i v profesionálním chovu. Ostatně totéž platí u drůbeže s ptačí chřipkou. Proto snížení dotací znamená v současné době velký risk.
Kdo je Jan Doležal
Narodil se v roce 1986 a vyrůstal na rodinné farmě na Chrudimsku. Vystudoval mezinárodní vztahy a evropská studia na Masarykově univerzitě v Brně, poté absolvoval na České zemědělské univerzitě v Praze v oboru rozvoje venkova a zemědělství.
Následně spojil svůj profesní život s Agrární komorou České republiky, kde se z pozice odborného referenta vypracoval na post tajemníka a zastupoval organizaci především na jednáních v Bruselu. V roce 2020 byl zvolen prezidentem Agrární komory ČR a v květnu letošního roku svou funkci obhájil na další tři roky.