Rigoberto Alpizar se přistěhoval do Spojených států z Kostariky v roce 1986. Pracoval pro Home Depot a žil v Maitlandu na střední Floridě. Dne 7. prosince 2005 se vracel spolu se svou ženou Anne Buechnerovou z cesty po Ekvádoru a měl letět do floridského města Orlando. Letadlo společnosti American Airlines do Orlanda vzlétlo z kolumbijského města Medellín a v Miami mělo mezipřistání. Cestující si vystoupili, aby si vyřídili celní formality, a kolem druhé odpoledne začali ti, kdo pokračovali dál, znovu nastupovat na palubu. Mezi nimi i Alpizar s manželkou. Když bylo všech 114 cestujících usazeno, začal muž najednou zmatkovat.

"Byl rozrušený, už když nastupoval. Jeho žena ho stále přemlouvala: ‚Prostě to musíme zvládnout. Prosím, pomoz mi s tím. Brzy budeme doma a všechno bude v pořádku,‘" vypověděla podle kanálu KLTV později cestující Ellen Sutliffová, která seděla v letadle nedaleko manželského páru.

Suchdol, 30. října 1975. Letadlo se roztříštilo po nárazu do svahu v suchdolské chatové a zahrádkářské kolonii
Jsou to jatka, volali zdravotníci. Pád letadla v Suchdole nepřežily desítky lidí

Muž podle dalších svědectví trpěl bipolární poruchou a s danou situací se z nějakého důvodu psychicky nevyrovnal. Najednou se zvedl, prohlásil: "Musím vystoupit z letadla," popadl batoh, který měl s sebou na palubě jako příruční zavazadlo, a rozběhl se ke dveřím. Ty byly ještě stále otevřené.

Jeho žena vyrazila za ním, v uličce letadla ho však již nedostihla. Proto se vrátila ke svému sedadlu, aby si vzala všechny své věci a vystoupila také. "Je nemocný," pokusila se vysvětlit manželovo podivné chování ostatním. Pak se ale všechno začalo vyvíjet úplně špatně.

Střelba na letišti

V roce 2005 měli všichni ještě v živé paměti 11. září 2001 a americké aerolinky byly přísněji střeženy, což zahrnovalo také skrytou přítomnost příslušníků federálního leteckého dozoru na palubě letadel. Nejinak tomu bylo také u miamského letu.

Ve chvíli, kdy Alpizar začal panikařit, upoutal pozornost jednoho z agentů této služby (na první pohled vypadajícího jako obyčejný turista v havajské košili), který ho okamžitě následoval a současně uvědomil skrytou vysílačkou ochranku na letišti. Dva její muži se vydali Alpizarovi v ústrety a střetli se s ním u východu z "rukávu", který spojuje letadlo s odletovou halou.

Hořící ruské letadlo Tupolev 154 nouzově přistálo v poli u Dubence 17. listopadu 1990. Zbyly z něj trosky.
Před třiceti lety spadly s letadlem tuny cigaret. Přistání do pole bylo hrdinské

Svědci se později hodně lišili ve výpovědích, co přesně se na palubě letadla a v následných okamžicích stalo. Podle mluvčího vnitřní bezpečnosti miamského letiště Bryana Doylea i podle mluvčího Federální letecké dozorové služby Davea Adamse prý Alpizar na svém útěku opakovaně křičel: "V tašce mám bombu!" V rozporu s tím vyzněla svědectví některých cestujících v letadle, kteří vypověděli, že dokud byl muž ještě na palubě, nic takového ho volat neslyšeli.

Situace se v každém případě vyhrotila. Oba "federálové", kteří zamířili k letadlu, zahradili Alpizarovi cestu a namířili na něj služební zbraně. "Vyzvali toho muže: ‚Polož ten batoh a lehni si na zem. Jsme federální policisté. Policie. Polož ten batoh,‘" uvedl pro CNN později mluvčí dozorové služby Adams.

Letecký pohled na místo srážky
Děti jen vtipkovaly, pak se rozkřičely hrůzou. Autobus se stal smrtelnou pastí

"Ten muž jejich výzvu nerespektoval. Dál se k nim přibližoval a tvrdil, že má v batohu bombu. Znovu mu nařídili, aby si lehl. Když to vypadalo, že sahá do batohu, dvakrát nebo třikrát vystřelili," popsal následný incident. 

Podle jednoho svědectví nejmenovaného člena leteckého dozoru upoutal Alpizar pozornost ochranky i tím, že si navlékl batoh dopředu přes hrudník, nedal si ho na záda, takže s ním skutečně mohl manipulovat.

Svědectví cestujících z letadla vyzněla opět trochu odlišně. Podle nich bylo výstřelů nejméně pět nebo šest, někteří tvrdili, že jich slyšeli až devět. Ať tak či onak, Alpizar byl na místě mrtvý. Byl to první případ, kdy příslušníci Federálního leteckého dozoru na letišti někoho zastřelili. 

Bombu nakonec neměl

Letuška zadržela Alpizarovu manželku, která chtěla utíkat za manželem a znovu ji usadila. Agenti leteckého dozoru pak nastoupili do letadla, přikázali všem cestujícím, ať si dají ruce na hlavu, a začali je prohledávat. Letištní hala byla dočasně evakuována.

Specializovaný tým pro odstraňování výbušnin vyložil z letadla všechna zavazadla a prohlédl také Alpizarův batoh. Ukázalo se, že ani pomatený muž, ani nikdo jiný v letadle žádnou bombu neměl. "Všechno bylo špatně. Ten muž měl být na Vánoce se svou rodinou. Teď je mrtvý," řekl reportérům jeden z cestujících.

Jeden z vagonů osobního vlaku po srážce s motorákem
Katastrofa u Stéblové. Tajemné zelené světlo poslalo na smrt 118 lidí

Oba agenti se hájili tím, že Alpizar opakovaně prohlašoval, že bombu má a že ji odpálí, přičemž přes jejich opakované výzvy postupoval směrem k nim a odmítal se podřídit rozkazům. Oba uvedli, že své rozkazy opakovali ve dvou jazycích, anglicky i španělsky, aby měli jistotu, že jim muž rozumí. Alpizar prý mluvil španělsky a několikrát prohlásil: "Vyhodím tu bombu do vzduchu. Ukážu vám to." 

Pitva potvrdila, že Alpizar byl zasažen všemi výstřely zepředu, přičemž charakter vstřelů skutečně nasvědčoval tomu, že muž měl přes hrudník batoh. Podle vyšetřování padlo celkem devět výstřelů - první agent vypálil tři rány, druhý šest. Alpizara sice zasáhly jen čtyři, i ty však byly smrtelné.  

Požár v horském tunelu lanovku zcela zničil. Mezi oběťmi byla i jedna Češka
Požár lanovky v Kaprunu: z tunelu se stal komín smrti. Kdo utíkal špatně, zemřel

Několik letušek i pár cestujících dosvědčilo, že zaslechlo muže křičet slova o bombě, jiní cestující popírali, že by něco takového zaslechli. Přímou hrozbu odpálením bomby slyšeli podle vyšetřovatelů jen oba agenti. 

Oba muži byli dočasně odesláni na nucenou dovolenou, ale jinak stíháni nebyli. Státní zastupitelství došlo v roce 2006 po provedeném vyšetřování k závěru, že použití síly bylo důvodné.