Z oken vlaku si ji mohou prohlédnout cestující krátce předtím, než jim výhled zatmí vjezd do prvního z hněvkovských tunelů. Venkovní muzeum totiž zdobí začátek stezky za Lupěným, kde se původní trať té nové  téměř dotýká.

Skanzen stejně jako cyklostezka je dílem města Zábřeh, lokomotivu koupila radnice od odborářů z Federace strojvůdců ČR za 160 tisíc korun.  .

„Bylo to o vlas. Odboráři totiž už exponát slíbili nějakému penzionu v Krkonoších. Hodinu jsem odborového předáka přemlouval a apeloval na jeho železničářské srdce, až jsme si plácli," řekl místostarosta Zábřehu Karel Crhonek (ČSSD), který projekt skanzenu vymyslel a prosadil.

Lokomotiva vyrobená v roce 1950 stála léta v depu v Lysé nad Labem a pak asi deset let na piedestalu na tamním nádraží, kde nezadržitelně chátrala. V letních měsících se v ní zabydlel bezdomovec.

„Když jsme se tam o prázdninách cestou do Německa se starostou stavovali, našli jsme v topeništi spacák, konzervy a krabicové víno," řekl Karel Crhonek.

Dopravní firma musela upálit bránu, aby se k naložení mašinky na nádraží v Lysé nad Labem  dostala. Do Lupěného pak mířila přes Zábřeh, Ráječek a Jestřebí. Průjezdu přes Nemili bránil nízký železniční most nad silnicí.

„Nakládat jsme začali hodinu po poledni, vyjeli jsme v pět a na místo jsme dorazili hodinu před půlnocí. Přesun nákladu byl pro nás rutinní záležitost," řekl Marek Fiala z firmy, která přepravu zajišťovala.

Jediný zádrhel nastal při couvání auta s návěsem na cyklostezku. K průjezdu mezi dvěma dopravními značkami chybělo pár centimetrů, a tak nezbylo, než jednu značku odmontovat. Pak už šlo všechno jako po másle. Za necelou hodinu stála mašinka na kolejích.

Váží 37 tun, naložená uhlím a vodou bývala ještě o třináct tun těžší. Na jaře ji čeká nátěr a celý skanzen doplní závory, hradlo a dva stařičké semafory. „Ještě sháníme starou pumpu, kterou se do nádrže parní lokomotivy čerpala voda. Věřím, že do jara se nám to podaří," řekl Karel Crhonek. Mašinka bude nasvětlená z blízkého stožáru, takže si spatří i cestujících v nočních vlacích.

Spolu s informačními tabulemi bude železniční skanzen připomínat historii dráhy, po níž se mezi Olomoucí a Prahou projel první vlak v srpnu 1845.