Využívání radaru nejdříve strážníkům od začátku letošního roku zakázal nový zákon o Policii, kde se jasně praví, že městská policie rychlost měřit nesmí. O několik měsíců později zákaz zmírnila nová silniční vyhláška. Ta si s problémem poradila šalamounsky. Podle ní se sice strážníci měřit smějí, ale jen na předem vyznačených úsecích.

„Městská policie může radar využívat, ale předtím musí na začátek a konec úseku umístit přenosnou dopravní značku, která řidiče na měření upozorňuje. Za těchto podmínek je používání radaru neefektivní. Výsledkem by byla pouhá prevence. Takže zatím neměříme, čekáme, že by měla vyjít novela vyhlášky, která podmínky využívání radaru městskou policií změní,“ řekl zástupce ředitele šumperské městské policie Martin Urbánek.

V praxi by to vypadalo přibližně takto. Strážníci za auto zapojí přívěsný vozík, naloží do něj dopravní značky, na kterých je avizováno, že úsek je měřen radarem. Nepřehlédnutelné značky pak umístí, mezi ně vybalí radar. Hon na neposlušné řidiče může začít.

„Za těchto podmínek to nemá smysl. Strážníci, kteří by tyto akce prováděli, mohou chybět na jiném místě a hlavně bude přínosnější, když se budou věnovat důležitějším věcem,“ dodal Urbánek.

Ostatně míst, kde mohou strážníci měřit, v Šumperku mnoho není a mimo území města strážníci operovat nemohou. V úvahu připadá Jesenické, Lidická, Temenická a Zábřežská ulice.

Laserový měřič rychlosti s dokumentačním zařízením používali strážníci od roku 2007, většinou v blízkosti základních škol, kde řada motoristů překračuje povolenou rychlost.

Technologicky je laserový měřič za 550 tisíc korun poněkud odlišný od radarů, které používá dopravní policie, přesností je ale dokonalý. Lze z něj pořídit záznam, který pak slouží k zadokumentování přestupku. Těch šumperští městští strážníci v dopravě každoročně evidují stovky.