Termín slavnostního zprovoznění obchvatu Bludova 20. prosince uvedlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v posledním informačním letáku o stavbě. Dřívější uvedení do provozu potvrdil před několika dny na Olomouckém dopravním fóru ředitel olomoucké správy ŘSD. „Slib otevření v předtermínu splníme,“ uvedl Martin Smolka.

Podle ŘSD přeje prosincovému otevření obchvatu Bludova počasí. „Stavbaři využívají každý možný den hned od rána, aktuálně je možné dále asfaltovat, montovat svodidla, dláždit a upravovat terén. Na mostech probíhá klasické armování plus bednění plus betonáž,“ uvedlo ŘSD na sociální síti X.

O několik týdnů později by měl být zprůjezdněn i navazující obchvat Chromče. Jeho stavba pokračuje současně na několika místech. „Kromě zemních prací probíhá montáž oplocení, na mostech dělníci izolují, pokládají litý asfalt, betonují římsy a vrtají římsové kotvy. Podmínky zatím naznačují možné zprovoznění v lednu,“ uvedlo ŘSD.

Obchvat Bludova tvoří pět a půl kilometru čtyřproudé silnice a více než kilometrový dvouproudý přivaděč k okružní křižovatce u šumperského hřbitova. Stavba prochází složitým územím, překonává mimo jiné řeky Moravu, Desnou a železnici do Šumperka a Jeseníku.

Více než pětina hlavní trasy tak vede po mostech. Stavbu provádí sdružení firem Strabag a M-silnice. Cena díla dle smlouvy činí bez DPH 2,3 miliardy korun.

Fotogalerie: Bludov obchvat stavba Postřelmov Šumperk

Obchvat Chromče je naopak stavebně poměrně jednoduchý. Měří čtyři kilometry a jeho součástí je pět mostů přes stávající silnice nebo potoky. Cena díla bez DPH činí 317 milionů korun.

Obě nové komunikace jsou přeložkami silnic první třídy I/11 a I/44. Po jejich zprovoznění se tak uleví zejména Bludovu, kde se dnes obě „jedničky“ stýkají. Méně aut by mělo jezdit i Chromčí, Postřelmovem, Sudkovem nebo Dolními Studénkami.