VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nostalgické parní jízdě asistoval unikátní vodní jeřáb

Branná - /FOTOGALERIE/ Raritou v podobě funkčního vodního jeřábu, který slouží k doplnění nádrže parních lokomotiv, se může pochlubit nádraží v Branné.

29.9.2008 1
SDÍLEJ:

Zdeněk Štefl byl iniciátorem projektu. Získal jeřáb a organizoval jeho opravu i osazení v Branné.Foto: DENÍK/Stanislava Rybičková

Je to jediné místo v republice, kde je možné při nostalgických parních jízdách vidět jeřáb v akci. A zároveň tedy jediné místo, kde při nich nemusejí asistovat hasiči s cisternou a hadicemi. Brannou mohli vynechat i v sobotu při historické jízdě zvláštního parního vlaku z Hanušovic do polských Glucholaz.

Ten vypravily České dráhy ke Dni železnice a zároveň na oslavu 120 let od vybudování trati. Soupravu sestavenou z historických osobních vozů táhla parní lokomotiva zvaná Rosnička.

„Do její nádrže se vejdou zhruba tři kubíky vody. Na páru z nich ujede lokomotiva kolem deset kilometrů, při stoupání, jaké je z Branné do Lipové, i méně,“ řekl bývalý traťmistr hanušovického nádraží, dnes už důchodce, Zdeněk Štefl.

Právě on a s ním parta dalších nadšenců má na obnově jeřábu největší zásluhu. V sobotu zářil radostí, že se dílo podařilo.

„Původní jeřáb tady sloužil do roku 1976. Tento, který jsem pro Brannou získal, stál zapomenutý na olomouckém nádraží. Převezl jsem ho do Branné, kde jsme ho během čtyř let opravili. Nové rozvody a osazení jeřábu je sponzorským dílem firmy Sart, která tady budovala nový propust pod tratí,“ řekl Štefl.

V Branné tak vzniklo unikátní muzeum železničního vodárenství. Jeho součástí je i vodárenská nádrž v sousedním objektu. Budova i celé zařízení včetně nádrže v patře, do níž se vejde 55 kubíků vody a která tvoří s jeřábem spojité nádoby, je původní z roku 1888, kdy se zdejší trať stavěla. Na rozdíl od jeřábu je budova ve velmi omšelém stavu a parta nadšenců teď shání peníze na její opravu.

Nostalgickou jízdu z Hanušovic do Glucholaz a zpět si v sobotu nenechaly ujít davy zájemců. Společně s železničáři tak lidé oslavili 120. výročí trati, která propojila Jesenicko s vnitrozemím tehdejší monarchie.

Ve složitých horských podmínkách byla trať postavena za dvě zimy a jedno léto. Její provoz měla nejprve v režii rakouská společnost místních drah, v roce 1895 byla dráha zestátněna.

Autor: Stanislava Rybičková

29.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Derby pro Zábřeh, s Dubickem uspěl na penalty
24

Derby Zábřehu s Dubickem rozhodly penalty, výhru slaví Sulko

ilustrační foto

Vzhůru na lampionové průvody, strašidla či koncert kapely Dymytry

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Šumperk přišel o Smrže, navíc skončila jeho domácí série neporazitelnosti

Domácí série neporazitelnosti šumperských fotbalistů se zastavila na čísle třináct. V nedělním utkání divize byl nad jejich síly suverénní Tišnov, který si na severu Moravy připsal již jedenáctou výhru v řadě.

Nepropásněte! Výsledky voleb ve vaší obci, názory, podrobnosti

Emocemi a překvapeními nabitý volební víkend přinesl spoustu zajímavých změn, výsledků a reakcí. Tištěný pondělní Deník jich bude plný.  

Toto jsou vaši noví poslanci z Olomouckého kraje

Podívejte se, kteří poslanci budou po volbách v parlamentu zastupovat Olomoucký kraj.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT