VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brzda kraje: chybějící dálnice, rozbité cesty. Co na to lídři?

Olomoucký kraj – Chybějící úseky dálnice na Přerovsku, léta čekání na východní obchvat Olomouce, jenž by odvedl tranzitní dopravu z centra a městských částí, a četná omezení na silnicích. To jsou problémy, s nimž se v dopravě potýká a bude ještě potýkat Olomoucký kraj.

29.9.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kohout

Na rozvoj dopravní infrastruktury a dokončení chybějících kilometrů cest si jeho obyvatelé počkají pár let.

Prvním tématem předvolebního seriálu Deníku jsou silnice a dálniční síť v Olomouckém kraji.
Právě tento okruh zvolili čtenáři Deníku v naší anketě jako nejdůležitější téma krajských voleb, které se konají 7. a 8. října.

Další téma, kterému se budeme v předvolebním seriálu věnovat, je kriminalita, bezpečnost a ostraha hranic.
Čtěte tištěné sobotní vydání Deníku 1. října. Najdete v něm i nápady lídrů stran, jak by si s tímto problémem kraje poradili.

ODNESE TO PŘEROV

Práce na dobudování čtrnáctikilome­trového úseku dálnice mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou začaly už minulý rok. Řidiči by na něj mohli vjet už v roce 2018, ale radost to nepřinese lidem v Přerově, kde doprava kvůli tomu zhoustne.

Proč? Stále totiž zbývá dokončit více než deset kilometrů dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi.

Akce za 7,9 miliardy korun je nyní ve stádiu příprav a Ředitelství silnic a dálnic jedná s vlastníky pozemků. To se ale leckde nevede, například v Dluhonicích. Podle plánovaného harmonogramu se však má začít se stavbou příští rok v září.

David Fiala z vedení Ředitelství silnic a dálnic se nedávno setkal s několika majiteli inkriminovaných pozemků, ale o detailech jednání nechtěl mluvit.

„Je pro mě pozitivní, že jsme se viděli se všemi. Víme o tom, jak postupujeme," řekl Deníku s tím, že nechce, aby po dokončení prvního úseku dálnice stavba skončila. Veškerá doprava by se pak potkala právě v Přerově.

Úsek, který završí budování páteřní české spojnice, má být hotový do roku 2019.

Až bude hotový, propojí dálnici D1 do Přerova a D47 od Ostravy s dálnicí D35 od Olomouce.

Díky tomu vznikne u Lipníku nad Bečvou dopravní uzel, který spojí silniční síť s místní infrastrukturou.

OBCHVATY

Kromě kilometrů dálnice na Přerovsku zbývá v krajské dopravě dokončit také obchvaty Olomouce.

Výstavba západní tangenty mezi Křelovem a Slavonínem by měla odstartovat v roce 2020. S uvedením do provozu se počítá v roce 2022.

Ředitelství silnic a dálnic už oznámilo, že bude vykupovat pozemky. Majitelé parcel je ale prodat nechtějí. Zatím. Dokončení západního obchvatu Olomouce má vést přes zahrádkářskou kolonii.

VÝCHODNÍ TANGENTA

Těžkou hlavu dělá obyvatelům olomouckých městských částí i chybějící východní tangenta. Na více než sedm kilometrů dlouhý úsek mají nastoupit dělníci na podzim 2019.

„Pokud nenastanou žádné komplikace, mohli bychom v tomto roce začít s výstavbou. Zatím překážky nejsou. Je dostatek finančních prostředků, na všechny přípravné práce jsou smlouvy. Z našeho pohledu jako investora stavbě nic nebrání," uvedl šéf olomoucké krajské správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Stavba však má před sebou ještě několik problematických úseků, které je nutné dořešit.

„Například že plánovaná trasa vede chráněným pásmem podzemních vod u mlékárny Olma. Tuto komplikaci by mohly vyřešit náhradní vrty," nechal se slyšet olomoucký primátor Antonín Staněk.

Zatím nezodpovězenou otázkou je také konečná varianta křížení tangenty ve Chválkovicích se stávající silnicí na Svatý Kopeček.

Na Olomoucku a Přerovsku kilometry dálnice chybějí, na Šumpersku jsou pak v havarijním stavu.

Silnice z Olomouce do Mohelnice se sice od letošního ledna stala dálnicí, její stav tomu však zdaleka neodpovídá. Cestáři ji od léta opravují. Potrvá to ovšem dva roky, během nichž si řidiči užijí dosyta dopravních omezení.

Kompletní modernizace bude náročná a vyžádá si stovky milionů korun.

„Uděláme kompletně nový povrch, řešíme odvodnění vozovky a středová svodidla vyměníme za nová. Budou mít lepší schopnost zadržet auta," popsal Martin Smolka. Práce jsou rozvržené do dvou let a přijdou na stovky milionů. Původní předpoklad počítal dokonce s půl miliardou korun.

„Pokud hovoříme o státní silniční síti, je pro Olomoucký kraj prioritou dostavba chybějící části dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi," konstatoval hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil.

Co na to lídři?

DENÍK SE PTAL:
Měl by se stát průběžně podílet na opravách krajských silnic?

Oto Košta, ANO 2011

Oto Košta

Krajské silnice jsou často vystaveny zátěži, která vzniká regulací dopravy na státních silnicích formou mýta a kupónů. Proto si myslím, že by se stát na opravách podílet měl, samozřejmě s ohledem na možnosti rozpočtu státních a evropských fondů. Priority oprav stanovuje krajská koncepce.

Jiří Zemánek, ČSSD

Jiří Zemánek

Silnice, které jsme získali od státu, byly ve zuboženém stavu. Na to, abychom opravili všechny kilometry krajských komunikací, bychom potřebovali 20 miliard korun. Roční rozpočet kraje je 10 miliard. Může to tedy kraj bez pomoci státu sám zvládnout?

Jitka Chalánková, TOP 09

Jitka Chalánková

Určitě ano. A to vzhledem k obrovskému skrytému dluhu. Prioritami jsou dostavba D1 u Přerova a D35 z Mohelnice na Prahu. A propojení měst Olomouc, Přerov a Prostějov.

Martin Šmída, Piráti + Změna + ProRegion

Martin Šmída

Prioritou je vyřešení dopravní situace v Přerově a dostupnosti severu regionu. Péči o silnice 2. a 3. tříd považujeme za samozřejmou. Zavedeme takový systém, aby se občané i obce mohli snáze zapojit do rozhodování, co kde a jak opravit či vybudovat.

Alexander Černý, KSČM

Alexander Černý

Je nepochopitelné rozhodnutí ministra dopravy Ťoka, že kraje v příštím roce nedostanou na opravy silnic žádné finanční prostředky. Kraj takovou zátěž nezvládne bez pomoci státu. Nelze žádné opravy upřednostňovat.

Richard Sokol, Svobodní + Soukromníci

Richard Sokol

Stát by měl primárně zajistit bezproblémový stav dálnic a silnic první třídy, kterých je vlastníkem. Až poté je možné požadovat, aby se podílel i na údržbě a správě silnic, které jsou ve vlastnictví kraje.

Radim Sršeň, Starostové ProOlomoucký kraj

Radim Sršeň

Ano, vždyť krajských silnic je 3130 km! Ideálně by měly být navýšeny rozpočty tak, aby kraje nemusely každý rok „žebrat" na vládě. Priority: východní tangenta Olomouce, obchvat Přerova, připojení Šumperska a Jesenicka rychlostní silnicí a D35 do Hradce.

Radim Fiala, SPD+SPO

Radim Fiala

Spolupráce státu a krajů musí vycházet z potřeb občanů České republiky a nesmí být soupeřením ministerstva financí a krajského vedení. Podpoříme výstavbu dálničního úseku D1 Říkovice Přerov a také výstavbu kapacitního silničního spojení Mohelnice Šumperk.

Ivo Slavotínek, Koalice pro Olomoucký kraj

Ivo Slavotínek

Stát předal silnice 2. a 3. tříd krajům ve velmi špatném technickém stavu, proto jeho finanční účast je nezbytná a správná. Prioritní je dokončení oprav mostů v havarijním stavu a úprava nebezpečných křižovatek, kde dochází k tragickým nehodám.

Dalibor Horák, ODS

Dalibor Horák

Stát předal krajům při jejich vzniku silnice v katastrofálním stavu. Kraje se s tím dodnes nedokázaly vypořádat. Proto by měl stát krajům každým rokem finančně přispívat na opravy silnic prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.

Autor: Kristýna Kovaříková

29.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotografie, která se stane symbolem letošních voleb.
DOTYK.CZ
6

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

Ilustrační foto

Šumperk přišel o Smrže, navíc skončila jeho domácí série neporazitelnosti

Nepropásněte! Výsledky voleb ve vaší obci, názory, podrobnosti

Emocemi a překvapeními nabitý volební víkend přinesl spoustu zajímavých změn, výsledků a reakcí. Tištěný pondělní Deník jich bude plný.  

Toto jsou vaši noví poslanci z Olomouckého kraje

Podívejte se, kteří poslanci budou po volbách v parlamentu zastupovat Olomoucký kraj.

Nově narozená miminka na Šumpersku a Jesenicku, 42. týden 2017

HLASUJTE V ANKETĚ / Díky vstřícnosti porodnice v Šumperku a Jeseníku vám přinášíme fotografie nejmladších obyvatel našeho regionu, tedy miminka, která se u nás narodila v uplynulých dnech.

AKTUALIZOVÁNO

Sever kraje ovládl Babiš a Okamura, třetí jsou komunisté

Drtivé vítězství hnutí ANO, výrazný úspěch SPD Tomia Okamury. Tak vypadají výsledky voleb do Poslanecké sněmovny na Šumpersku a Jesenicku. Po čtyřech letech bude mít region svého poslance.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení