Podnikatelé se bouří. Nejbližší úřady budou mít v Šumperku nebo v Krnově. Každé proclívání a vyřizování dokladů na výrobky, které posílají jesenické firmy do Ruska a zemí třetího světa, znamenají ujetí sto dvaceti kilometrů, zvýšení nákladů a ztrátu několika hodin času.

Už teď to mají podnikatelé na Jesenicku těžké. Musí přijet s kamionem do Jeseníku, odstavit jej, dostat se na úřad sídlící v tzv. Pentagonu nad městem, vyplnit doklady, s celníkem přijet ke kamionu a provést kontrolu. Od nového roku by měli s nákladem jezdit do Šumperku nebo do Krnova. Do těchto měst budou muset zajíždět i kamiony se zbožím od dodavatelů ze zahraničí a teprve potom směřovat k adresátům na Jesenicko.

„Pracoviště v Jeseníku je posledním detašovaným oddělením v rámci Celního ředitelství Olomouc. Činnost pracoviště bude, vzhledem k analýze dlouhodobého zatížení, ukončena 31. prosince 2009,“ potvrdila informaci mluvčí Celního ředitelství Olomouc Marie Bortlová.

„To je zlovůle úředníků bez ohledu na geografické znalosti regionu. Ať pojedeme do Krnova nebo do Šumperku, vždy je to přes hory. Jedna cesta měří šedesát kilometrů, to znamená půl dne pryč, protože všechny dovozy i vývozy musí vidět celník,“ netají rozhořčení předseda Krajské i okresní hospodářské komory Jeseník a šéf Stomixu Bořivoj Minář.

„Zrušení by byl velký problém. Jezdit vyclívat jinam by znamenalo vyšší náklady a v době krize by naši podnikatelé byli ještě více znevýhodněni. To nemluvím o cizincích, kteří k nám exportují. Ti by byli úplně ztraceni,“ uvedla ředitelka Okresní hospodářské komory Jeseník Jana Franková.

Zpráva vyděsila podnikatele. „Chceme expandovat na východ a to výrazným způsobem. Měsíčně by od nás odjíždělo několik vlaků směrem na východ, a pokud se chystá rušení celní pobočky, tak to bude velký problém. Nevím, jak jej řešit, to ani nejde, abychom jezdili do Šumperku,“ prohlásil Jaroslav Ryčl, ředitel firmy Touax ze Supíkovic, která vyrábí obytné buňky.

„My zboží odvezeme na železnici do Písečné, ale kde by se k tomu připojili celníci, to nemám představu,“ dodal Ryčl.

Hlavním důvodem pro zánik jesenické pobočky jsou finance. „Zrušením dojde k úsporám prostředků potřebných k činnosti celní správy,“ řekla Bortlová.

Zavření pobočky podle mluvčí podnikatele nijak neomezí. „V současné době už je vysoký objem elektronizace oběhu dat mezi subjekty, které podnikají v zahraničním obchodu. Důvodem je i výrazné zvýšení elektronického přenosu dat v rámci správy spotřebních daní. Bezpapírová komunikace je prioritou v oblasti celnictví celé Evropské unie,“ dodala Bortlová.

Slova o elektronizaci ze strany celního ředitelství vnímá Minář jako alibismus. Z pětadvaceti exportérů v regionu mají tento systém nastavený jen čtyři největší vývozci.

„Je to zvěrstvo, které postihne většinu z pětadvaceti exportérů. Teď konečně začínáme vyjíždět do zahraničí i přes přechody v Bílém Potoce, Vidnavě a v Mikulovicích a tuto malou výhodu musíme zahodit a jezdit do Krnova! To se musí zastavit,“ je rozhodnutý Minář.

Obě komory se hodlají proti kroku celního ředitelství bránit. Protestní dopisy posílají na Generální ředitelství cel, ministerstvo financí a podporu hledají i u hejtmana.