Kolem sobotní třinácté hodiny bylo na Červenohorském sedle méně motorkářů než obvykle. Přispěla k tomu i předpověď počasí, meteorologové na tento čas hlásili bouřku. I tak byl redaktor Deníku při výjezdu do kopce dvakrát svědkem situace, že motorkář předjížděl osobní auto přes plnou čáru v místech, kde nemohl mít dostatečný výhled.

Že je Sedlo o víkendech „rajonem motorkářů“, ilustrovala i přítomnost profesionálního fotografa. Motorkáře fotil v atraktivních pozicích v zatáčkách. Snímky jim pak podle lidí znalých situace nabízí k prodeji.

Během uplynulé soboty ale na Sedle hlídkovala i necelá dvacítka policistů, celníků a technik z STK, který kontroloval technický stav motocyklů.

Květinová výzdoba v centru Šumperku v pátek 22. července.
Bezplatné květinářství i záchodky. V Šumperku ničí květinovou výzdobu

Poláci se vymlouvají na jiné zákony

Jejich úkolem bylo dohlížet na rychlost, způsob jízdy, kontrolovat doklady, alkohol i technický stav vozidel, zejména motocyklů, které přes Sedlo jezdily. Kromě českých mužů zákona na kopci hlídkovali i jejich polští kolegové.

„Už řadu let fungují společné hlídky. V rámci nich jsme požádali, jestli by mohli přijet kolegové z mototýmu. Motorkáři z Polska tu jezdí opravdu hodně, ti z vnitrozemí česky moc nerozumí. Jazyková bariéra se tak ztratí,“ vysvětlila přítomnost polských kolegů policejní mluvčí Tereza Neubauerová.

Polští motorkáři mívají před příslušníky ze své země větší respekt.

„Kolikrát se vymlouvají, že mají v Polsku jiné zákony, přitom to tak není. Polský policista potvrdí, že u nich je daná věc také zakázaná. Polští řidiči to zkouší podobě jak čeští,“ doplnila Tereza Neubauerová.

Nehoda v sobotu 16. července v Lipové-lázních.
Motorkář přeletěl přes auto na dvorek, skončil s těžkými zraněními

Krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz potvrdil, že Červenohorské sedlo je mezi motorkáři vedle staré trati Ecce Homo u Šternberka nejoblíbenějším úsekem v Olomoucké kraji. Na Sedle mívá BESIP stánek zaměřený na prevenci v silničním provozu v létě pravidelně.

„Hodně s nimi komunikujeme. Jsem překvapený, že kluci kolikrát sami zastaví a chtějí si chvilku popovídat. Říkáme jim, že nemá cenu blbnout, chybí tu motorkářská svodidla, když to někomu podklouzne, může se zabít. Ať se svezou, ale nezávodí,“ řekl Miroslav Charouz.

Tropické odpoledne na pískovně Náklo v pátek 22. července 2022.
Nával na Nákle: takto si tam na pláži užívají tropy

Závodníci kazí pověst a ohrožují jiné

Věří, že velká většina motorkářů je slušných a jezdí se na Sedlo projet po kvalitní silnici. Odhadem pětina jsou ale „závodníci“, kteří kazí pohled veřejnosti na motorkáře jako celek. Nebezpečím jsou také pro všechny ostatní účastníky silničního provozu.

„U motorkářů je velký nešvar předjíždění v zatáčce na plné čáře. Vůbec nevidí, kam jedou. Mají třeba echo ve vysílačce od kamaráda z hora, že je volno, tak jedou. Potřebují ze sebe dostat adrenalin, ale občas se stane malér. S takovým chováním je potřeba bojovat. Je tu velký provoz, jezdí zde cyklisté a takové chování je nebezpečné,“ řekl.

Samotným motorkářům pak v případě nehody hrozí přinejmenším zlomenina, tržné rány, sloupky svodidel jim mohou utrhnout i celou nohu. Riziko pro ně i okolí představují rovněž různé nepovolené úpravy motorek. Například drobnější blinkry v kombinaci se silnějším hlavním světlem znamenají, že ostatní řidiči vůbec nemusí poznat, že motorkář má v úmyslu odbočit.

Nejlepší trať v Evropě

Samotní motorkáři silnici na šumperské straně Červenohorského sedla oceňují. Je členitá, plná zatáček a má kvalitní povrch.

„Předloni jsme tu měli Němce, ten tu týden bydlel a říkal, že lepší trať v Evropě ještě nenašel. Snažil jsem se mu vysvětlit, ať jede na Grossglockner. Říkal, že ne, že by tam platil za vjezd a že to tam víc hlídané“ poznamenal Miroslav Charouz.

Velké akce jako byla ta sobotní se na Červenohorském sedle konají jednou až dvakrát ročně. Policejní hlídky ale na bezpečnost provozu budou dohlížet až do konce sezony.