Je neděle 11. října večer. I když nic nenasvědčuje tomu, že za pár hodin zasype silnici na Červenohorském sedle sníh, všudypřítomný chlad nasvědčuje, že motorkářská sezona je u konce.
Stmívá se a zářivé odrazky na svodidlech, dobře viditelné bílé čáry i dopravní značky, ostatně i šířka silnice a neporušený asfalt naznačují, že by mělo jít o jednu z nejbezpečnějších komunikací v celém regionu. Přesto tento úsek má opačnou pověst.
Silnice na Sedlo je plná zatáček a mezi těmi s čísly pět a šest se za svodidly krčí malý pomníček. Kytička růží, svíčka, pneumatika. Na dřevěném kříži jméno a dvě data. To s křížkem čítá 19. 9. 2020. Před necelým měsícem na tomto místě zemřel motocyklista.
„Řidič na motocyklu značky Aprilia narazil během jízdy ve směru na Kouty nad Desnou z prozatím přesně nezjištěných příčin do svodidel. Zraněnému motorkáři se ani přes veškerou snahu policistů, kteří prováděli hlídkovou činnost nedaleko místa havárie, projíždějící zdravotnice, dalších přítomných osob ani přivolaných záchranářů již nepodařilo pomoci,“ zněla policejní zpráva z toho dne.
Motocyklistovi bylo dvacet šest let. Trosky z jeho stroje tvoří součást improvizovaného pomníčku. Dva dny po jeho smrti nabourali o kus dál další motocyklisté.
"Tréninkové" jízdy
Silnici na Červenohorské sedlo si po její opravě před pár lety oblíbili motorkáři z Česka i Polska. Cesta je totiž pro ně prý jednou ze tří nejlepších v celém Česku. Někteří se tudy chtějí jen projet, party jiných jezdí nahoru a dolu, pořádají „závody“ a testují, co jejich stroje dovedou.
Skupinky rychlých jezdců vnímají jako nebezpečí řidiči aut i cyklisté, hluk nesoucí se kilometry daleko vadí řadě turistů i lidí, kteří se na Červenohorské sedlo jezdí rekreovat.
„Když je pěkné počasí a teplo, sjíždějí se sem hordy „závodních“ jezdců z okolních zemí (zejména z Polska), aby si zlepšovali časy na této krásné „závodní trati“ formou tréningových jízd nahoru – dolu možná i padesátkrát za den. Je pravdou, že poctivým tréninkem se někteří vrcholní jezdci mohou dostat hodně daleko, někdy i za svodidla lemující zatáčky,“ glosoval situaci vášnivý houbař Pavel Cyrner z Prostějova.
Letos jedna tragédie, dvě těžká zranění
Pravidlem jsou zprávy o nehodách v tomto úseku. Za letošní rok však jejich počet klesl oproti loňsku na polovinu.
„Od počátku letošního roku do 9. října evidujeme v rámci šumperského územního odboru v lokalitě Červenohorského sedla šest dopravních nehod s účastí motocyklistů. Jedna z havárií si vyžádala smrtelné zranění, dva motorkáři se zranili těžce, ve zbylých případech se jednalo o lehká zranění,“ vypočetla policejní mluvčí Jiřina Vybíhalová.
Podle jejích slov mají na poklesu nehodovosti podíl i dopravně-bezpečnostní opatření, která v průběhu sezony v kritických časech na problematickém úseku policie organizuje.
Na silnici se mají nově objevit značky upozorňující na úsek smrtelných nehod. Patky pro ně jsou již vybetonovány.
„Aktuálně jsou značky vyrobené a jejich montáž je v plánu tento týden,“ upřesnil Miroslav Mazal z týmu komunikace Ředitelství silnici a dálnic.
Knoflíky a svodidla
Bezpečnost na osmikilometrovém úseku silnice z Koutů nad Desnou na Červenohorské sedlo řešili na opakovaných schůzkách zástupci policie, Ředitelství silnic a dálnic a krajského odboru dopravy.
„Z řady námi navrhovaných opatření bylo na posledním společném jednání rozhodnuto o osazení úseku značkou Pozor úsek smrtelných nehod, dále užití dopravních knoflíků ve středu vozovky a nových svodidel proti podjetí motocyklu dle projektu Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedla policejní mluvčí Jiřina Vybíhalová.
Svodidla a knoflíky by měly být na místo osazeny do konce letošního listopadu.
Ředitelství silnic a dálnic navrhovalo před a za zatáčky instalovat mobilní středová svodidla.
„Řešení však nebylo akceptováno dopravními experty,“ uvedl Miroslav Mazal.
Osmikilometrový úsek silnice I/44 na jižní straně Červenohorského sedla nechalo opravit mezi lety 2014 a 2017. Kompletní rekonstrukce silnice vyšla bez DPH na čtvrt miliardy korun.