Moderní elektrické soupravy, které si dráhy objednaly u tuzemského výrobce, budou v rámci kraje jezdit mezi Zábřehem na Moravě a Šumperkem i mezi Olomoucí, Prostějovem a Nezamyslicemi.

Všechny nové soupravy by se na tratích měly objevit do tří let, první by mohly vozit cestující na regionálních tratích v Česku již v létě či na podzim příštího roku.

„Snadný nástup všem cestujícím umožní jednak snížený nástupní prostor a dveře ovládané tlačítky, které budou za jízdy bezpečnostně blokované. Výhodou nízkopodlažního řešení a širokých dveří je také zkrácení doby nástupu a výstupu cestujících. V bezbariérovém řešení bude také WC s uzavřeným systémem. Moderní interiér prosvětlený velkými okny bude klimatizovaný,“ popsal Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD.

Kromě zmíněného se pasažéři budou usazovat do sedaček s textilním potahem a o průběhu cesty je bude informovat audiovizuální informační systém.

Objemná zavazadla, kočárky a kola se v pantografech budou převážet v univerzálním prostoru.

Pantografy dosahují maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu a ve třívozovém řešení se v nich usadí necelých dvě stě padesát cestujících.

Nový pantograf Českých drah, který má jezdit i v Olomouckém kraji. Zdroj: České dráhy

#nahled|https://g.denik.cz/43/a8/pantograf_16024_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/43/a8/pantograf_16024.jpg|Nový pantograf Českých drah, který má jezdit i v Olomouckém kraji#
#nahled|https://g.denik.cz/43/a8/pantograf_16023_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/43/a8/pantograf_16023.jpg|Nový pantograf Českých drah, který má jezdit i v Olomouckém kraji#
#nahled|https://g.denik.cz/43/a8/pantograf_16021_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/43/a8/pantograf_16021.jpg|Nový pantograf Českých drah, který má jezdit i v Olomouckém kraji#

„České dráhy uzavřely se společností Škoda Vagonka na základě otevřeného zadávacího řízení dva kontrakty na dodávku nových jednopodlažních pantografů. Půjde o patnáct třívozových a čtyři dvouvozové jednotky," uvedl mluvčí Českých drah.

„Nové vlaky budu jezdit v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji. První souprava by měla být dodána v druhé polovině roku 2012, všechny soupravy mají pak být dodány do jara 2014,“ vyčetl Šťáhlavský.

Za patnáct třívozových jednotek zaplatí ČD škodovce přes dvě miliardy korun a dodávka čtyř dvouvozových pantografů přijde dopravce na necelého půl milionu korun, přičemž čtyřicet procent celkových nákladů pokryjí evropské dotace.