V té době bylo šedesát jejích klientů na zájezdu v Itálii, měli ale štěstí. Cestovní kancelář totiž ještě platby za služby a ubytování uhradila. Zpět ovšem rekreanty z Lida di Adriano převážel autobus, který hradila slovenská pojišťovna Union, u níž byla kancelář pojištěna proti úpadku. Zájezd u Eurotravelu mělo ovšem zakoupeno dalších 81 lidí, kteří nyní musejí čekat, až jim pojišťovna Union vrátí peníze. „Máme kopie cestovních smluv klientů, kteří byli přihlášeni na zájezdy. Měly se uskutečnit v podzimních měsících,“ řekla mluvčí Union Banky Nina Zelníková. Lidé, kteří si tedy u Eurotravelu zájezd zaplatili, mohou písemně uplatnit nárok na pojistné plnění, nejpozději ovšem do dvou měsíců od pojistné události. „Pojistné plnění bude klientům uhrazeno do patnácti dnů od předložení všech potřebných dokladů,“ dodala mluvčí pojišťovny Union. O peníze nepřijdou ani klienti, kterým kancelář Eurotravel zájezd jiné cestovní kanceláře zprostředkovala.

„V případě, že si někdo u cestovní kanceláře Eurotravel zaplatil zájezd jiné cestovní kanceláře, ta je povinna klienta vypravit a to i v případě, že od zprostředkující agentury kvůli jejímu úpadku neobdržela platbu. V opačném případě by to znamenalo porušení zákona,“ vysvětlil mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří Tomio Okamura. Problémem je ovšem fakt, že peníze budou zřejmě složitě vymáhat cestovní kanceláře, jímž CK Eurotravel za provizní prodej zájezdů dluží. Právě na agenturní prodej se totiž kancelář Eurotravel specializovala. Jenže na vztah mezi cestovními kancelářemi se pojištění proti úpadku nevztahuje. „Jedinou možností je konkurzní vyrovnání. Většina cestovních kanceláří ale nesídlí ve vlastních objektech, ale v pronájmu, takže výsledek může být nejistý,“ dodal Okamura. Majitel cestovní kanceláře Eurotravel, bývalý šumperský pedagogický pracovník Jaromír Němec, v kancelářiv úterýnebyl přítomen.

„Pan Němec závazky, které má ke svým klientům, řeší a pravděpodobně s nimi bude jednat individuálně. Každý se na nás může obrátit, jsme v kanceláři k dispozici, i když jsou někdy telefonní linky přetížené,“ řekla pracovnice Eurotravelu Lenka Šindlerová. Vysvětlující dopis si lidé mohou přečíst na dveřích, k dispozici mají i formuláře pojišťovny. Podle Lenky Šindlerové se již řada obchodních partnerů Eurotravelu ozvala.

„Bohužel, je to díra v zákoně. My jsme před rokem přišli o několik desítek tisíc korun, protože jedna krachující agentura nám platby již neposlala, ale pro klienty jsme zájezd uskutečnit museli,“ řekl majitel další šumperské cestovní kanceláře, který si nepřál zveřejnit své jméno. Eurotravel patřil k malým cestovním kancelářím. Minulý rok přes ni vyjela na její vlastní zájezdy přibližně jen tisícovka klientů, jednalo se o pobyty do několika málo destinací v Chorvatsku a Itálii. Proto se cestovní kancelář v posledních letech již živila především provizním prodejem zájezdů jiných cestovních kanceláří, kterých prodala letos přibližně patnáct set.