Čekala je dva a půl kilometru dlouhá cesta údolím, jímž si řeka Moravská Sázava razí cestu Zábřežskou vrchovinou. Řeka kličkuje spolu s údolím, a tak ji cyklostezka třikrát překoná pro opravených ocelových mostech.

Někde se stezka zařezává do úzkého koridoru mezi srázy, aby vzápětí vyústila do široké údolní nivy. Na několika místech se přiblíží k nové trati a k portálům dvou hněvkovských tunelů.

„S vizí přebudování trati na cyklostezku přišel už v roce 2004 bývalý starosta Petr Fabián. Když v roce 2006 zemřel, bylo těžké v projektu pokračovat. Jeho vize jsem obdivoval a myšlenky jsem se ujal. Získal jsem pro ni příznivce a nakonec se podařilo ji prosadit," řekl místostarosta Zábřeha Karel Crhonek (ČSSD).

Na trase čeká návštěvníky i pět zastavení naučné stezky s cedulemi, kde se dozvědí historii původní dráhy dokončené v roce 1845, historii a parametry nové trati a jejích tunelů a také informace o řece, rostlinách a živočiších, kteří v překrásném údolí žijí. Autorem dvou zastavení je starosta Zábřeha František John, původním povolání ekolog.

„Když jsem texty připravoval, na procházce kolem řeky jsem tu narazil na 20 centimetrů velkého raka. To je důkaz, že řeka je čistá," řekl starosta.

Stezka ústí asi kilometr před Hoštejnem na silničku spojující ho s Hněvkovem. Cyklisté mohou plynule pokračovat podél řeky po značené cyklotrase číslo 6232 dál do východních Čech, případně na konci Hoštejna odbočit na Drozdovskou Pilu, projet podél řeky Březné do Jedlí a obloukem se vrátit do Zábřehu.

„Provoz na silnici ze Zábřehu do Nemile a Lupěného se od jara několikanásobně zvýšil. Jezdí sem spousta lidí i s malými dětmi. Kde jinde je naučit jezdit na kole nebo na bruslích než tady? Jen by bylo dobré, kdyby se jednou podařilo stezku protáhnout kolem řeky až do města," řekla návštěvnice slavnosti Jitka Hozíková z Nemile.

Začátek stezky bude nejspíš už na podzim okořeněn nostalgickou muzejní expozicí z historie železnice. Dobře ji uvidí i lidé z oken projíždějících vlaků. „Máme slíbenou lokomotivu řady 317 z roku 1951, taky staré závory, pumpu na doplňování vody do parních lokomotiv, výhybky a semafory. Starat se o ně budou studenti automobilní průmyslovky ze Zábřehu," řekl Karel Crhonek.

Cyklostezka v číslech

Délka: 2,5 kilometru
Šířka: 3 metry
Cena díla: téměř 12 milionů korun
Z toho město: 1,7 milionu korun
Konec provozu na dráze: červen 2006
Doba stavby: srpen až říjen 2011