Ve variantě, kterou Ředitelství silnic a dálnic představilo na jednání zastupitelstva, se počítalo pouze s velkou mimoúrovňovou křižovatkou na sever od města. Ta vyroste mezi Křemačovem, Mohelnicí a Libivou.

Podle původních plánů měla Mohelnici napojit jen jedna velká mimoúrovňová křižovatka na severu. Stovky kamionů
z průmyslové zóny
na jihu by tak musely jezdit městem. Ředitelství silnic
a dálnic nakonec ustoupilo a sjezd
a nájezd u Horních Krčem směrem
na Olomouc zůstane

Stavebně bude velmi náročná, protože bude propojovat hned několik komunikací, a to nájezd od Mohelnice, stávající silnici I/35 směrem na Studenou Loučku a také plánovanou rychlostní komunikaci směrem na Šumperk. Kvůli tomu na sjezdech a nájezdech na dálnici má vzniknout i jeden kruhový objezd.

Město ale nezbytně potřebuje i sjezd a nájezd ve směru od Olomouce na jižní straně, kde leží průmyslová zóna se dvěma velkými firmami – Siemensem a Hellou, do nichž denně míří desítky kamionů.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s tím ale kvůli úspoře nákladů nepočítalo. Podle jeho plánů měla veškerá doprava do a z města směřovat na mimoúrovňovou křižovatku na severu. Tím by ale stovky kamionů musely jezdit přes město a zajíždět si tak asi pět kilometrů, načež by se kolem Mohelnice zase vracely zpět.

Podle ředitele olomoucké správy ŘSD Martina Smolky jde především o peníze. „Mění se přístup k projektům. Doba, kdy se každé dva kilometry stavěly mimoúrovňové křižovatky, je pryč. Pro celou budoucí R35 se zpracovává záměr projektu, jehož součástí je i ekonomické řešení. Pokud nevyjde projekt po ekonomické stránce, nebude se realizovat," varoval Martin Smolka mohelnické zastupitele, že mohou výstavbu dálnice do Čech svými požadavky zablokovat.

Podle něj by pak ŘSD muselo úsek z Mohelnice do Starého Města u Moravské Třebové z plánů vyjmout a řešit ho až dodatečně. „Je ale otázkou, zda by ekonomické posouzení tohoto úseku samostatně vyšlo," dodal Martin Smolka.

Mohelničtí zastupitelé ale na svém požadavku na napojení průmyslové zóny trvali. „Souběžná komunikace, po níž by kamiony jely na sever a potom by se vracely na jih, je naprostá hloupost. Napojení i na jihu města je zcela nezbytné, protože právě tudy jezdí nejvíce kamionů," řekla starostka Mohelnice Jana Zwyrtek Hamplová.

Vedení Mohelnice navíc uvažuje o tom, že v objektu bývalého Esma, který se nachází také na jihu města, vybuduje lokální spalovnu odpadů, čímž by se dopravní zatížení ještě zvýšilo.

„Musíme proto i zde myslet na dopravu už takto předem. Než to udělat na dalších sedmdesát nebo sto let špatně, tak raději počkáme, až bude rozumná vláda, která to pochopí. I tak se o dálnici do Čech mluví už dvacet let," řekla starostka.

Se svými požadavky Mohelnice nakonec uspěla a ŘSD do plánů zakreslilo i sjezd a nájezd u Horních Krčem, takže kamiony nebudou muset jezdit městem. Křižovatka usnadní i cestu motoristům, kteří směřují od Úsova do Olomouce a naopak.

Původně navržená varianta s jednou křižovatkou na severu by přitom mohla nadělat velké problémy i hasičům, a tím ohrozit lidské životy.

„Když pojedou hasiči čtyři kilometry na sever a pak budou s cisternou muset ještě projet kruhovým objezdem, ztratí odhadem sedm osm minut. Mezitím může někdo zemřít. Lidský život je cennější než ušetřené desítky milionů," varoval místostarosta města Aleš Miketa.

Zastupitelé proto návrh dopravního řešení dálnice do Čech schválili s podmínkou, že sjezd a nájezd u Horních Krčem bude zachován. ŘSD na to přistoupilo. „Jsem ráda, že jsme se v zastupitelstvu napříč politickým spektrem dohodli, že v této otázce budeme důslední a jednotní," sdělila starostka Hamplová.

Nový ministr: R35 je pro mě prioritou

Kdy se začne druhé dálniční spojení propojující Moravu s Čechami stavět, zůstává krajně nejisté. V úseku od Opatovic u Hradce Králové po Ostrov na Orlickoústecku se už vykupují pozemky. Poté požádá ŘSD o vydání stavebního povolení.

V úseku Ostrov – Staré Město u Moravské Třebové se bude připravovat dokumentace pro územní rozhodnutí. Úsek ze Starého Města do Mohelnice je teprve ve fázi posuzování vlivu na životní prostředí EIA, tedy na začátku příprav.

„Po dokončení přípravné fáze, vydání potřebných povolení a zajištění financování bude v příštích letech zahájena výstavba v úseku Opatovice – Ostrov," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Konkrétní termín ale zůstává ve hvězdách. Záležet bude především na penězích. Ministr dopravy v Nečasově vládě Zbyněk Stanjura několikrát zopakoval, že pro něj je silnice R35 prioritou.

To se nezměnilo ani s nástupem nového vedení na ministerstvu dopravy. „Ministr Zdeněk Žák deklaroval, že i pro něho je vybudování R35 jasnou prioritou. Proto bude prosazovat pokračování v přípravných pracích," tlumočil slova nového šéfa resortu jeho mluvčí Martin Novák. (mik)