Při kontrolním dnu totiž na úseku, který mají na starosti Inženýrské a dopravní stavby Olomouc, zjistili pracovníci Ředitelství silnic a dálnic závady, které musí firma na své náklady odstranit.

„V úžasu jsme sledovali, jak nově položenou zaválcovanou vrstvu připravenou pod asfalt seškraboval bagr a auta ji odvážela pryč. Zřejmě šlo o špatný materiál, někdo asi chtěl stavbu ošidit a nahrabat si slušný peníz. Zajímala by mě výše škody a kdo to zaplatí,“ kroutil nevěřícně hlavou starosta Uhelné Ludvík Juřík (KDU-ČSL).

„Skutečně musíme potvrdit, že se na stavbě vyskytly dílčí problémy,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková po kontrole podkladu budoucího obchvatu, který má unést mnohatunové zatížení stovek kamionů směřujících na Prahu, do Polska a na východní trhy, který nevyhověl tlakovým zkouškám. ŘSD po testech okamžitě zastavilo další práce a nařídilo opravu.

Jakékoliv zanedbání ze strany své firmy ředitel olomoucké IDS Oldřich Nezhyba zásadně popírá. Za problémy podle jeho slov může počasí.

„Když se staví dálnice a začne pršet, stavba se zastaví. My si to dovolit nemůžeme. Práce musíme dokončit do konce roku. Jestliže máme půlku listopadu a prakticky celý říjen pršelo, není šance, aby stavba vyschla. Vrstvu jsme odstranili, použijeme ji příští rok, a nahradili ji dražším a kvalitnějším materiálem, kde nehrozí, že by nevyhověl zkouškám,“ řekl ředitel Nezhyba.

Jeho slova potvrdila i mluvčí ŘSD. „Technologický postup i materiál použil zhotovitel správné, ale do stavby velmi intenzivně zapršelo. Materiál se tím pádem částečně vyplavil z připravené komunikace, která tím pádem nesplňovala kvalitativní podmínky,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Stavbu obchvatu Javorníku provází od počátku problémy. Nejdřív nemělo ŘSD finance, pak vázly výkupy pozemků. Rodinu Hammerových, která odmítla prodat pozemek za minimální vyhláškovou cenu, nechala organizace vyvlastnit.

Rodina se chtěla bránit u soudu. Táhlému sporu zabránilo
město Javorník tím, že rodině prodalo městský dům za symbolickou korunu pod podmínkou, že ŘSD do dvou let od podpisu smlouvy zahájí stavbu.

Pro letošní rok přišel javornický obchvat o stamiliony korun, když stavba zmizela ze seznamu Evropskou unií podporovaných akcí. V tuto chvíli ještě stále není jasné, že v příštím roce budou práce pokračovat.

„Do doby schválení státního rozpočtu prozatím nemůžeme sdělit, kolik finančních prostředků bude na stavbu přiděleno,“ dodala Vápeníková.

„Takové hospodaření ŘSD je už na mě silné kafe. Stále všichni řvou, že nejsou peníze a tento státní podnik stále dělá seky,“ netají rozhořčení starosta Uhelné Ludvík Juřík.

Nejistota, zda budou na obchvat peníze a kdy bude dokončen, je podle něj pro všechny lidi žijící v jeho blízkosti, nepříjemná.

„Loni kousek za vesnicí postavili za dvacet milionů korun most a teď patnáct metrů od něj budují kvůli obchvatu nový. Ten loňský most chtěli bourat a opravenou silnici první třídy vedoucí z Uhelné do Horního Fořtu rozbagrovat, protože přece kousek odtud povede obchvat,“ netajil rozhořčení na adresu ŘSD starosta Uhelné Ludvík Juřík. „To, že by se lidé museli přes polní cestu dostávat z Horního Fořtu na obchvat a mezi kamiony kličkovat do Uhelné na úřad a do obchodu, to jim bylo jedno. Neudělali to jen proto, že pozemek pod komunikací patří obci. Aby nezničili most, museli jsme jej vzít jako součást místní komunikace. To je na sesazení z funkce nebo na zavření,“ dodal Juřík.