„V provozu je nyní jedna turbína, na druhé už od léta probíhá plánovaná odstávka spojená s opravou generátoru, která skončí zhruba za dva týdny,“ uvedl mluvčí skupiny ČEZ Vladislav Sobol.

Autojeřáb, který v době nehody prováděl na dolní nádrží pravidelnou údržbu česel, zatím zůstává pod vodou. Po havárii zůstal třicetitunový stroj nakloněný nad okrajem nádrže, jeho rameno přitom zasahovalo do vody. Elektrárenští hasiči nakonec stroj sesunuli do vody celý, jiný bezpečný způsob vyproštění nebyl možný.

Jak dostat jeřáb z vody?

Dostat z vody mnohatunový kolos bude rovněž obtížné. Nyní se totiž nachází pětadvacet až padesát metrů pod hladinou, aktuální poloha souvisí s přečerpáváním vody mezi dolní a horní nádrží.

„O termínu odstranění stroje se rozhodne později, až se odborníci shodnou na optimálním způsobu,“ doplnil Vladislav Sobol.

Zatím stále pokračují práce na čištění nádrže, po nehodě se totiž dostaly do vody provozní kapaliny.

Policie již avizovala, že vyšetřování nehody ještě nějakou dobu potrvá, protože kriminalisté potřebují závěry odborných posudků.

„Pravděpodobně se bude jednat o čas v řádu týdnů až měsíců,“ uvedla mluvčí policie Jiřina Vybíhalová.

Společnost ČEZ uvedla, že jeřábnické práce dodavatelsky zajišťovala externí firma. Jednat se mělo o šumperskou společnost Fortex.

„Za Skupinu ČEZ si nejsme vědomi porušení žádných technologických ani legislativních postupů,“ konstatoval mluvčí ČEZ.

Ekonomické dopady přerušení provozu hydroelektrárny zatím podle mluvčího není možné vyčíslit. Zařízení Dlouhé Stráně není klasický výrobní zdroj. Slouží především pro řízení sítě, tedy k dodání potřebné energie ve špičkách a naopak k odebrání přebytečné energie v době nízké spotřeby, za což dostává zaplaceno.