Průjezd doslova kolem světa, aby se dostali domů do své vlasti, si museli často vynutit tvrdým bojem s bolševiky a zaplatit za něj vlastní krví.

Historické vagony jsou zrekonstruované tak, aby věrně odpovídaly dobovým reáliím.

„Nejsou to originální vozy už proto, že v Rusku se používá širší rozchod kolejí. Žádný z nich v Rusku nikdy nebyl, i když jsme je jak zvenku, tak zevnitř uzpůsobili, aby tak vypadaly. Další věc je, že legionářů bylo v souhrnu přes sedmdesát tisíc, takže by se do jednoho vlaku nevešli. Stejných souprav bylo mnoho," přiblížil velitel posádky družstva legiovlaku Zdeněk Votava.

Vagony přibližují mnoho podrobností z legionářského života i jejich boje. Soupravy legionářských vlaků totiž byla kasárna na kolejích. Legionáři se museli postarat o vše sami a ještě v pohybu.

Tepluška, pošta i krejčovská dílna

Návštěvníci si tak mohou prohlédnout ubytovací vagon, takzvanou teplušku, vagon polní pošty, což byl tehdy nejspolehlivější prostředek komunikace na celé Sibiři, zdravotní vůz, kovářský vagon s obráběcí dílnou nebo krejčovský vůz.

Způsob boje legionářů přibližuje improvizovaný obrněný vagon, který je po zuby vyzbrojený. Nechybí v něm dělo ani kulomety. Součástí soupravy je i štábní vagon pro plánování vojenských operací nebo plošinové vozy s materiálem.

„Když jsme se dostali do Omsku, dostali jsme čisté prádlo, mundúr a konečně zase flinty. Upravili jsme si vagony, z nichž jsme sestavili vlak. V ubytovacích vozech byly čtyři pryčny, na nichž spali vždy čtyři muži, celkem šestnáct. Dole byly lavice, kamínka a u stropu lampa. Ležel jsem na horní pryčně, kde bylo i okénko, takže jsem měl za jízdy pěkný výhled do krajiny," citoval při slavnostním přivítání legiovlaku v Zábřehu senátor Zdeněk Brož ze zápisků svého dědečka – legionáře.

Zjistit, jestli měl mezi svými předky legionáře, může každý návštěvník legiovlaku.

Posádka vagonu označeného jako plukovní prodejna dokáže vyhledat konkrétní osoby v databázi, kterou se i díky návštěvníkům daří doplňovat o fotografie, dokumenty, vzpomínky i hmotné předměty z pozůstalostí.

K vidění do 4. prosince

Legiovlak připomíná sté výročí boje československých legií za samostatný stát.

Vznikl jako projekt Československé obce legionářské za podpory ministerstva obrany.

Na koleje poprvé vyjel loni. Vojenskou historii přibližuje nejen široké veřejnosti, ale také školní mládeži, pro niž je sto let stará historie poněkud vzdálená.

„Chtěli bychom pokračovat až do roku 2020 a projet celou Českou republiku. Těší nás, že v národě vzrostlo povědomí o legionářích a jejich zásluhách o vznik samostatného československého státu," řekl Zdeněk Votava.

Souprava vyjela poprvé na koleje loni. Prohlédlo si ji už 134 tisíc návštěvníků a přes šestadvacet tisíc žáků a studentů.

V Zábřehu zůstane legiovlak do neděle 4. prosince. Expozice je přístupná ve všední dny od osmi do šestnácti hodin, o víkendu se otevírá o hodinu později.

Komentované prohlídky s průvodcem pro veřejnost bez objednávky začínají každý den ve třináct hodin a opakují se každou hodinu. Vstup je zdarma. 

Legiovlak v ZábřehuKde: nádraží Zábřeh na Moravě, osmá kolej
Do kdy: do neděle 4. prosince
Jak se tam dostat: vpravo od východu z nádraží směrem k nákladové rampě nebo z prvního nástupiště
Otevírací doba: pracovní dny 8 – 16 hod.
sobota a neděle 9 – 16 hod.
Komentované prohlídky s průvodcem od 13 hodin každou celou hodinu.
Vstupné: zdarma