Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do Zvole přijely vojenské veterány. Mnohé jsou unikátní

Zvole – Na sto padesát historických vojenských vozidel obsadilo louku asi kilometr za Zvolí směrem na Jestřebí. Na sedmadvacátý ročník srazu vojenských veteránů, který pořádá místní sběratel Vladimír Léhar, přijeli milovníci vojenské historie nejen z celé České republiky, ale i ze Slovenska, Polska, Rakouska, Německa, Francie a dokonce až z Norska.

7.7.2013
SDÍLEJ:

Na sto padesát vojenských veteránů z celé Evropy se sjelo na louku za Zvolí směrem na Jestřebí na tradiční sraz.Foto: DENÍK/Michal Krestýn

K vidění jsou zde stroje americké, německé i ruské. V některých případech jde o opravdové unikáty. „Premiéru na našem srazu má supertěžký americký tahač Mack z padesátých a šedesátých let. Je široký přes tři metry a byl určený k přepravě tanků," popsal jeden ze zajímavých kousků Vladimír Léhar.

Unikátem je International Harvester IHC M5H6, s nímž do Zvole přijel Antonín Svoboda z Jaroměře. Je to jediný vůz tohoto typu v Evropě.

„Byl určený pro přepravu vojáků a nákladů a používali jej mariňáci v Tichomoří. Vyrobený byl roku 1945. Ze Spojených států se dostal do Rakouska, pak k jednomu sběrateli do Liberce a pak ke mně. Renovovali jsme ho dva roky, od kabiny dozadu chybělo vše," řekl Antonín Svoboda.

K velmi zajímavým strojům patří i americký Willys MA, kterých se na celém světě dochovalo jen kolem padesáti. Do Zvole s ním přijel Pavel Nekvasil ze Znojma.

„Byl vyrobený v roce 1941 pro americkou armádu, která tehdy oslovila automobilky Ford, Willys a Bantam, aby vyrobily ověřovací série patnácti set vozů. Jen Willys tento počet dodržel, zbývající dvě automobilky jich vyrobily na tři tisíce kusů, takže se jich i více dochovalo. Zakázku nakonec získal Willys, který měl nejsilnější motor. Do výroby už šla ale upravená verze MB," popsal zrod prototypového vozidla jeho majitel.

Typ MA pak Američané vyvezli do Sovětského svazu a Velké Británie. „K nám jich po válce dovezla asi sto osmdesát UNRRA, zřejmě ze Sovětského svazu. Po renovaci ve Zbrojovce Brno se pak prodávaly firmám," doplnil zajímavý osud stroje Pavel Nekvasil.

Na sto padesát vojenských veteránů z celé Evropy se sjelo na louku za Zvolí směrem na Jestřebí na tradiční sraz.

Svůj vůz koupil jako rozebranou rezavou trosku. „Asi pět let jsem sháněl díly, které chyběly. Teď už mám tohle auto osmnáct let a má najeto asi sto dvacet tisíc kilometrů. Jezdím s ním běžně jako s osobním autem a občas dostane i zabrat. Když jsem potřeboval dopravit trámy na chalupu přes les a přes dva brody, traktorista tam nechtěl jet, protože bylo moc mokro. Tak jsem trámy přeložil na přívěs a tímhle autem jsem je tam v pohodě dostal. Byl jsem s ním už i třikrát po vlastní ose v Normandii a vždy jsme se šťastně vrátili," chválil svůj vůz Pavel Nekvasil.

S vozem HAMWV M 1025 dorazil do Zvole Zdeněk Nepejchal z Brna. V osmdesátých letech to bylo nejrozšířenější vozidlo u americké armády. Stále ještě se používá, ale postupně jej vyřazují.

Bylo vyvinuté jako náhrada Jeepu. Vůz má turbo i neprůstřelná skla a v plném opancéřování vážil až pět tun. „Je víceúčelové, na stejný podvozek se montovaly různé nástavby. Mívalo také různě silné pancéřování, podle toho dokázalo odolat různě silným minám," vysvětlil Zdeněk Nepejchal.

Zajímavé je i sovětské obojživelné vozidlo GAZ 46 určené pro průzkumné jednotky. V České republice je jich jen deset.

„Bylo jich vyrobeno tři sta padesát, šlo spíš o vývojovou sérii, která se potom zkoušela. Kromě Sovětského svazu byly tyto vozy ještě v tehdejší Německé demokratické republice a v Československu, kde jich bylo padesát na zkoušky. Já jsem ho koupil od pána, jenž ho získal v roce 1981 přímo od armády," popsal svůj kousek Josef Friedrich, který přijel z Krkonoš.

Ve Zvoli nejsou k vidění jen auta, ale i motocykly. Typickou motorkou, kterou používala německá armáda, je BMW R 75. Vyráběly se v letech 1941 až 1945 v počtu šestnácti tisíc kusů.

„Má dokonalou technickou konstrukci. Poháněné je i kolo u postranního vozíku, má kapalinové brzdy i zpátečku. Má osm rychlostí dopředu a dvě dozadu. Některé verze byly vybavené i lafetací pro kulomet," popsal stroj Vladimír Léhar.

Veterány budou na louce za Zvolí až do soboty 6. července. Mezitím je čeká páteční projížďka po vedlejších silnicích a terénu. V sobotu se pak pojede soutěž podle přesně daného itineráře.

Autor: Michal Krestýn

7.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Babí léto si o víkendu neužijeme, neděle proprší

Ilustrační foto.

Škola začala učit první včelaře, gymnázium láká na sportovní lezení

Živnostníci ze severu bodovali, nejvíc Blanka Poštulková z Loštic

Nejlepší živnostníci kraje žijí momentálně na Šumpersku a Jesenicku. Vyplývá to alespoň ze soutěže Česká spořitelna Živnostník roku 2017 Olomouckého kraje. Podnikatelé ze severu ovládli všechny tři vítězné pozice.

Novou dráhu na letišti vybudují až příští rok. Bude bezpečnější a méně hlučná

Nová moderní dráha na šumperském letišti začne sloužit až příští rok. Původně se měla pokládat ještě letos, ale radní soutěž na zhotovitele zrušili a vypíšou jí znovu.

Draci začali v Opavě dobře, potom ale nezvládli závěr

Zatímco v prvním vzájemném utkání proti opavskému Slezanu si Draci na své druholigové konto připsali jednoznačné vítězství, tentokrát neuspěli. Ve středečním duelu 12. kola těsně prohráli.

Sloučenou školu lidé nevzali za svou, usiluje o lepší pověst

Ani po více než deseti letech nevzala veřejnost ani učitelé sloučenou základní školu v Jeseníku za svou. Ukázala to nedávná analýza. Důsledkem může být, že velká část žáků při přestupu na druhý stupeň odchází do sousedních obcí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení