Zájem o dříve nejvíce navštěvovanou přímořskou destinaci, Chorvatsko, přitom ale proti minulým letům pomalu klesá. Češi si začali uvědomovat, že na Balkáně jsou i jiné státy než Chorvatsko. Lákavé jsou pláže Černé hory a cestovní kanceláře zatím nesměle organizují poznávací zájezdy po Bosně a Hercegovině a Srbsku. Více se prodávají zájezdy do exotických zemí, jako jsou Maledivy, Kuba nebo Thajsko. Fenoménem posledních let se ale stal návrat na pláže Bulharska, kam se houfně jezdívalo před rokem 1989.

„Před čtyřmi lety jsme v Primorsku začínali s dvaceti lůžky, dnes jich tam máme pět set, každý týden si pronajímáme dvě letadla ČSA a v dalších dvou letadlech obsazujeme ještě asi 120 míst. Pokud se tento boom udrží, chceme v příštím roce využívat šest samostatných letadel,“ řekl majitel šumperské cestovní kanceláře Ancora Ladislav Stratil.

Turisty lákají do Bulharska především ceny. Ty se místo od místa výrazně liší.

Například právě v Primorsku dá zákazník za oběd totéž, co v běžné restauraci v Šumperku. Služby jsou přitom na srovnatelné úrovni s jinými přímořskými zeměmi, jídelní lístky v češtině jsou samozřejmostí. Jen třetina turistů míří k moři vlastním autem, ostatní využívají raději cestu letadlem či autobusem.

Hitem letní turistiky se začínají stávat zprostředkovatelské kanceláře, které využívají toho, že zahraniční, zpravidla německé cestovní kanceláře, nabízejí kvalitnější a hlavně levnější služby. Využívat zahraniční kanceláře se vyplatí zejména při cestách do velmi exotických destinací. Tam bývá finanční rozdíl opravdu značný. U míst, jako je Tunis nebo Kypr, je naopak cena srovnatelná s českou nabídkou.

Výhodou německých kanceláří je to, že cena zájezdu není zabalena do dalších příplatků, je konečná a lety bývají bez přestupů.

Nevýhodou je naopak to, že zákazníci se musejí na zahraniční letiště dopravit sami. Obvykle se odlétá z Mnichova, Frankfurtu, Berlína, Vídně a Drážďan.