Šest historických vagonů z období první republiky potáhne parní lokomotiva zvaná Kremák. Souprava vyjede pět minut po půl osmé ráno z Olomouce směr Šternberk. První dlouhá zastávka ji čeká v Šumperku.

„Milovníci historických vlaků mohou navštívit železniční nádraží v Šumperku od 9.50 do 10.50 hodin. Budou si moci prohlédnout parní lokomotivu s doprovodem průvodčích v dobových uniformách," uvedl referent oddělení kultury a vnějších vztahů šumperské radnice Bohuslav Vondruška. K vidění bude v Šumperku také kolejová technika z produkce firmy Pars nova a historická vozidla. Zahraje zde i mládežnický dechový orchestr.

Delší zastávku bude mít vlak okolo dvanácté hodiny také v Hanušovicích, kde bude připravena exkurze do pivovaru. Do cíle v Dolní Lipce souprava přijede ve 13 hodin.

Nádraží u Králík se stane hlavním centrem oslav. Techniku, vojáky v dobových uniformách ze 30. let 20. století a přenosnou expozici zde představí Vojenské muzeum Králíky. V knihovně poblíž stanice si budou moci lidé prohlédnout velkoformátové snímky železničního fotografa Františka Pecha z Hanušovic. Návštěvníci si budou moci vyzkoušet i jízdu na šlapací drezíně.

Přímo na nádražním peronu připraví výstavu klub Moravská pohraniční. Sdružení milovníků železnice a místních patriotů se zasazuje o obnovení celotýdenního provozu osobních vlaků na úseku mezi Hanušovicemi a Dolní Lipkou.

„Na dvou panelech bude představena historie Moravské pohraniční dráhy. Na prostředních třech bude fotografická výstava mostů, tunelů, kilometrovníků nebo návěstidel z traťového úseku Hanušovice – Dolní Lipka," řekl zakládající člen klubu Arnošt Juránek.

Poslední panely budou věnovány klubu Moravská pohraniční a jeho studii nových železničních zastávek mezi Hanušovicemi a Dolní Lipkou. Ty současné se často nacházejí mimo zastavěné území obcí a nevyhovují potřebám jejich obyvatel.

Na zpáteční cestu do Olomouce se historický vlak vydá z Dolní Lipky v 16 hodin 39 minut. O půl sedmé večer bude odjíždět z Hanušovic, o půl deváté ze Šumperku. V obou stanicích bude mít hodinovou zastávku. Do Olomouce přijede o půl jedenácté v noci.

Moravská pohraniční dráha vznikla s cílem napojit průmyslové oblasti v regionu na železniční síť. Stavba devadesát kilometrů dlouhé trati byla zahájena 31. července 1872 a rychlost prací byla na dnešní dobu neuvěřitelná. Již 15. října 1873 projel po trase první vlak.