Malý užitkový vůz, který svou podobou i využitím připomíná legendární multikáru, slouží od poloviny loňského prosince v Moravičanech.

„Řešili jsme tím náhradu benzinového vozidla, které dožilo. Naše pracovní skupina potřebovala mít vůz pro opravy nebo údržbu v obci,“ řekl starosta Moravičan Antonín Pospíšil.

Zkušenosti s novým typem vozidla mají v Moravičanech dobré.

„Uveze jeden a půl tuny nákladu, je dvoumístné. Chlapi v tom mají naložené nářadí, když potřebují vyrazit, nasednou do toho a jedou. Předtím jezdili starou Fabií s vozíkem, pořád do něj něco museli skládat a vykládat,“ dodal.

I když maximální rychlost čtyřicet kilometrů v hodině není nijak oslnivá, pro cestování po vesnici a jejich místních částech elektromobil stačí. V případě potřeby není problém zajet s ním pro materiál do sousedních Loštic nebo do Mohelnice.

Nechceme na náměstí smrdět traktorem

Auto na elektřinu od stejného výrobce má zhruba týden i Vidnava. Podle starosty Rostislava Kačory vedly samosprávu k jeho nákupu dva důvody.

„Jednak chceme snižovat emise a šetřit přírodu. Na náměstí se nám zastavují turisté, nechceme tam smrdět traktorem nebo vozidlem na naftu. Kromě ekologie hrála roli i ekonomická stránka. Provoz traktoru, který využíváme, nás vychází dost draze. Chtěli jsme ušetřit, hledali jsme alternativu,“ vysvětlil. Velkou roli stejně jako v případě Moravičan hrála dotace na pořízení auta.

Vidnavským bude vůz sloužit pro svoz tříděného a bioodpadu, k rozvážení nářadí, drobné techniky či městských pracovníků. Osmdesátikilometrový dojezd na jedno nabití na pracovní směnu bez problémů vystačí.

„Obrovská výhoda je, že pro nabíjení není potřeba nic složitě vymýšlet. Chlapi po práci napojí vůz na klasickou zásuvku, nastaví dobíjení řekněme na osm hodin a ráno mohou v pohodě jezdit dál,“ poznamenal starosta Kačora.

Ačkoli se o elektromobilech hodně mluví, v Česku tvoří jen zlomek nových aut. V roce 2018 se počet nově registrovaných elektromobilů zvýšil o 82 procent, ovšem jen na sedm stovek vozů.