„Elektronická podatelna funguje, máme na internetových stránkách její adresu, není žádný problém podat podepsané elektronické podání. My dokonce tuto službu poskytujeme i některým obcím z našeho mikroregionu. Komunikace s e-podpisem ale využívají jen instituce. Pro občany, kteří s úřady komunikují jen jednou za čas, je to zatím asi zbytečně drahá záležitost,“ uvedl tajemník zábřežské radnice Antonín Janhuba.

Na mrtvém bodě je elektronická podatelna na radnici v Mohelnici, stejně je tomu i za víc než rok její existence i v Šumperku. „Na druhé straně ale certifikovaný podpis má řada úředníků radnice. Používají ho v komunikaci s ministerstvem dopravy a vnitra při vstupu do jejich centrálních registrů,“ uvedl tajemník úřadu Petr Holub.

Certifikát pro užívání e-podpisu, tedy vlastně malý elektronický soubor, který si uživatel nainstaluje do svého počítače, vydávají pověřené agentury. Pro komunikaci se státní správou nebo samosprávou ho vydává na příklad 1. certifikační autorita (www.ica.cz), pro jiný typ komunikace slouží druhý typ certifikátu, který vydává CA Czechia (www.caczechia.cz). Za pořízení certifikátu zaplatí uživatel částku v řádu stokorun, každý rok ho musí obnovovat.

„E-podpis se vyplatí na příklad při komunikaci mezi firmami. Jestliže pošlu denně deset faktur a na každou musím nalepit desetikorunovou známku, je to už stovka denně. Certifikát pro elektronický podpis vyjde na zlomek roční částky za poštovné,“ řekl Bohumír Džubej, který se problematikou zabývá.

Co je to elektronický podpis - ZDE.