„Ředitel ruční papírny Jan Jurčík nám vyšel ohromně vstříc. Pondělí je v papírně zavírací den pro běžné prohlídky, takže nepřekážíme. Děti se dostanou i do míst, kam běžně návštěvníci nechodí. A strávit tu den je něco úplně jiného než jít na normální prohlídku. Ta je součástí osnov v páté třídě,“ řekl ředitel školy Jiří Ševčík

Téma všech hodin bylo přizpůsobeno prostředí: středobodem byl papír, jeho historie a způsob výroby. Dějepis a čeština se odehrávaly v expozici, chemii i fyziku měly děti přímo v provozu. Na příklad ve fyzice počítaly hustotu papíroviny. Ve výtvarce malovaly budovu památky.

Během dopoledne zvedli pracovníci papírny stavidlo náhonu a před očima dětí roztočili soukolí pohánějící stařičký generátor o výkonu 50 kilowatů. Školáci se dozvěděli, že na místě papírny stával v patnáctém století mlýn. Náhod z řeky Desné roztáčel jeho kolo stejně jako později kola pohánějící transmisí papírenské stroje.

Vodní dílo pohánělo i žerotínskou pilu a bělidlo a plnilo vodní příkop kolem tvrze, která stávala na místě zámku. Dnes už je velká část náhonu zasypána.