Nově bude možné projet hranici na čtyřech místech a další čtyři vzniknou do roka. Informaci potvrdil krajský radní Petr Polášek (ODS). Hejtmanství chce opravit silnice i v dalších obcích, aby navazovaly na spojení s polskou stranou. Zatímco nyní existují na Jesenicku čtyři funkční přechody, do roka bude možné překročit hranici bez jakékoliv kontroly na dvanácti místech. V jednání je navíc možnost protnout hranici poblíž městyse Bílá Voda. Nejdřív zaznamenají změnu obyvatelé z okolí přechodů pro malý pohraniční styk. Zde většinou stačí odstranit jen železné sloupky či upravit povrch komunikace. Toto se týká přechodů ve Velkých Kuněticích, Bernarticích, Vidnavě a Travné. V Bílé Vodě kraj vstoupí do jednání s Dolnoslezským vojvodstvím.

„Na současných přechodech v Bernarticích, Travné, Vidnavě a Velkých Kuněticích budou po jednadvacátém prosinci odstraněny všechny zábrany a mechanické překážky. Jen tam zasadíme patřičné dopravní značky a cedule s nápisem Česká republika, což přijde na 158 tisíc korun,“ řekl Polášek.
Kraj chce otevřít dopravě i zcela nová místa. Právě v Bílé Vodě by chtěli obnovit přes šedesát let zaniklou komunikaci do sousední Kamenice, která vede hned vedle kostela. „Z polské strany je zájem o osobní dopravu do hmotnosti tři a půl tuny, ale most, který potřebuje opravu, patří obci. Dále je zde potřeba zasypat příkop a vybudovat komunikaci. Jsme připraveni obci pomoci hledat prostředky na otevření přechodu,“ uvedl za kraj vedoucí oddělení dopravy Ladislav Růžička.

Nákladnější bude vybudování přístupu k česko-polské hranici v Ondřejovicích, Staré Červené Vodě, Horních Heřmanicích a Horních Hošticích. Řádově půjde o miliony korun, průjezdné mají být do roka. „Počítáme s opravami cest, ale především mostů,“ vysvětlil Polášek. Vše pak podle něj bude vypadat jako jízda po běžné silnici přes nehlídanou hranici dvou států. Velkým problémem Jesenicka je, že žádný z přechodů neumožňuje průjezd pro kamiony. Přestože přechody v Bílém Potoce i ve Zlatých Horách byly pro tuto dopravu postavené, silnice a hlavně mosty těžké dopravě nevyhovují.

Ředitelství silnic a dálnic letos zahájilo opravy komunikací i devíti mostů na trase k hraničním přechodům. „Potřebujeme ještě padesát milionů korun na opravy cest a tří mostů tak, aby unesly těžší tonáž. Předpokládáme, že práci dokončíme do poloviny příštího roku,“ přislíbil ředitel Petr Baroš z Ředitelství silnic a dálnic Olomouc. Budovy na současných hraničních přechodech se přestanou využívat. „Celní správa už delší dobu působí ve vnitrozemí, nikoliv na hranicích, kde probíhá jen pasová kontrola,“ objasnila mluvčí Celní správy Olomouc Marie Bortlová.

Objekty na přechodech dnes patří Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Co s nimi bude dál, zatím není jasné. „Přednostně je nabídneme podle zákona k využití organizačním složkám státu,“ uvedl ředitel ostravské pobočky ÚZSVM Karol Siwek. Nevyloučil ani možnost, že by je za zvýhodněných podmínek mohly dostat obce. „Ovšem pokud předloží smysluplný projekt. Kdyby šlo o komerční využití, byly by obce na úrovni jakéhokoliv jiného zájemce,“ dodal Siwek. Naznačil, že úřad upřednostňuje definitivní řešení před případným pronájmem.

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY ZE ŠUMPERSKA A JESENICKA

Moje Šumpersko a JesenickoSportKulturaPodnikáníČerná kronika