Bílá Voda, Bílý Potok, Travná, Javorník – Ves, Hoštice, Bernartice, Horní Heřmanice, Vidnava, Johanka, Velké Kunětice, Kolnovice, Salisov, Ondřejovice, Zlaté Hory. Přesně tato místa doporučili silničáři kraji jako místa, kde by mohly vzniknout nové přechody. Jestliže se vedení kraje na vybraných lokalitách shodne s polskými partnery, bude od nového roku hranice propustnější. „Otevření hranic je zásadní věc. Kde to jen jde, tam hranici otevřeme. Nemůžeme pro lidi z Jesenicka udělat víc, než že maximálně zpřístupníme prostor,“ prohlásil krajský radní Petr Polášek (ODS), který patří k iniciátorům celé akce.

Místa, kde stačí jen drobné změny v dopravním značení, se podle Poláška otevřou už s prvním lednem příštího roku. „Náklady vyřešíme rozpočtovou změnou,“ řekl Polášek. Přechody, kde je zapotřebí postavit chybějící komunikace nebo mosty, se budou otevírat v průběhu příštího roku. „Prahli jsme po tom sedmnáct let a kvůli pár milionům korun, které to bude stát, to nemůžeme zastavit,“ uvedl Polášek. Pouze legislativní úpravu a nové značení potřebují přechody v Bílém Potoce a ve Zlatých Horách, kde osobní auta projíždějí bez omezení, kamiony však jen na výjimku. Snadná situace bude i ve Velkých Kuněticích, kde průjezdu brání jen železné bariéry. Stejná situace je na přechodu mezi Vidnavou a Kalkówem, kam vede nejdražší slepá silnice v republice. Vybudování komunikace stálo kraj čtyřiadvacet milionů korun, ministerstvo vnitra ale nepovolilo provoz přechodu pro automobily, takže slouží jen cyklistům a motoristům.

„Nechápu, proč vláda přechod nepovolila. Slibujeme si, že se u nás zvedne turistický ruch a našim obchodníkům se bude lépe žít. Naši lidé se snáz dostanou k Nyským jezerům,“ nemůže se odstranění bariér dočkat starostka Vidnavy Eva Pavličíková (ČSSD). U přechodů v dalších obcích se bude muset kraj pustit do rekonstrukcí povrchů vozovek, jako například v Bernarticích. „Těším se na to. O otevření a propustnost hranice jsme usilovali řadu let. Věřím, že se zvedne turistický ruch i komfort občanů. Například k Otmuchowským jezerům jedeme přes Bílý Potok dvacet kilometrů a přes náš přechod to je jen šest kilometrů,“ řekl starosta Bernartic Mojmír Michálek (ODS).

V některých místech bude muset kraj nechat odstranit protitankové zátarasy, hromady kamení, obnovovat zničené mosty nebo budovat nové cesty.
Zcela nový přechod vznikne v Bílé Vodě. Zdejší občany od polských sousedů dělí padesát metrů, uprostřed kterých je hluboký příkop, závory a zátarasy. Hranici stále hlídají ozbrojení polští hraničáři. I zde by chtěl kraj obě obce spojit novou silnicí a mostkem. Starosta Bílé Vody Miroslav Kocián (nez.) ale oproti svým kolegům spokojený není. „Je to jen poloviční řešení. Jeden přechod nestačí,“ míní Kocián. Na druhé straně obce je totiž přechod do lázeňského města Zloty Stok. Vede k němu však nekvalitní cesta, s jejíž úpravou ale kraj nepočítá.

„Polská strana chce vybudovat komunikaci a bylo by hloupé, kdyby z naší strany chyběla,“ dodal Kocián. Polášek v tom ale žádný problém nevidí. „Nic nebrání tomu, aby se i tento přechod otevřel. Zde jde ale o místní komunikaci a pro stavbu cesty je třeba stavební povolení. Ucházet se zde můžeme o prostředky z evropských fondů,“ dodal Polášek.