Náměstí Osvobození lidově zvané dolní podle radnice dnes neplní funkci náměstí, které má být příjemným místem pro pobyt lidí všech generací. V současnosti je především dopravní tepnou. Podle posledního sčítání dopravy z roku 2016 zde za 24 hodin projede přes sedm tisíc aut. Pěší jsou naopak v defenzivě – třeba z chodníku podél bývalé Besedy směrem ke gymnáziu často doslova „přetékají“.

Omezený průjezd

Právě v oblasti dopravy by záměr přinesl největší změnu. Náměstí by sice zůstalo průjezdné, ale jen omezeně, směrem od budovy městského úřadu k histrorickému centru. Auta by jezdila podél prodejny elektra. Ulice Žižkova by byla průjezdná opačným směrem. Auta by pak náměstí opouštěla jednosměrkami v ulicích Školská nebo Kozinova. Uvolněný prostor má být vyhrazen zejména pěším.

„Chceme zabránit, aby přes náměstí projížděla tranzitní doprava, a prostor zklidnit. Lidé dosud jezdí přes dolní náměstí ze zvyku. Změnami by nabyl významu propoj od nákupního centra Billa na ulici Havlíčkova. Je dimenzovaný na to, aby dopravu z náměstí svedl,“ řekl starosta Zábřehu František John.

Názory občanů se různí

O navrženém řešení Zábřežané živě diskutují, mimo jiné na sociálních sítích.

„Tohle opravdu není hezké a nepřijde mi to ani účelné. Z horního náměstí utíkají podnikatelé, v podstatě je tam mrtvo. Podobně se to bude pravděpodobně vyvíjet i tady. Lidé utečou ještě masověji do nákupních center, kam se dostanou autem, a obchůdky budou jeden po druhém zanikat,“ míní uživatelka sociální sítě Facebook Hana Opičková.

Jiní však poukazují na neudržitelnost současné situace.

„Co deset metrů je přechod pro chodce, kteří vám skáčou před auto. Mezi druhou a čtvrtou hodinou je nemožné město projet bez vulgarismů. Už několik měsíců jezdím v těchto hodinách raději přes obchvat nebo přes Havlíčkovu ulici a není to žádný problém. Naopak je to mnohem rychlejší a plynulejší cesta než přes centrum,“ uvedla Monika Janatová.

„Konečně se nebudeme muset stydět, že jako jedno z mála měst máme hlavní třídu průjezdnou. Přiblížíme se tomu být skutečně městem se vším všudy. Zajímavé, že v Šumperku to jde, a tady by to jít nemělo?“ táže se Martin Churý.

Jinde se doprava navýší

Vedení města připouští, že díky omezení v centru se doprava navýší v jiných místech.

„Je otázka, zda nám hodnotný prostor, který na dolním náměstí vznikne, stojí za mírné navýšení dopravy jinde. Pokud změnu chceme udělat, odpověď musí být, že ano. Dnes je doprava rozptýlená všude a volný prostor nikde nemáme. A přitom se nabízí udělat na dolním náměstí. Je to největší pěší tepna v Zábřeze,“ připomenul František John.

Veřejné projednání

K celému projektu se v pondělí 27. května od 16 hodin uskuteční v sále základní umělecké školy veřejné projednání. Konečné slovo budou mít zábřežští zastupitelé. Pokud dají projektu zelenou, začne radnice projektovat. Vyřizování potřebných povolení podle odhadů zabere tři roky, poté by se mohlo začít stavět. Celkové náklady se vyšplhají do desítek milionů korun, práce však mají postupovat po etapách.

Pokud zastupitelé projekt neschválí, náměstí zůstane ve víceméně současné podobě. Rozhodnutí o budoucím uspořádání prostoru je důležité i proto, aby město vědělo, jak má pokračovat v rekonstrukci komunikací v centru.

Studie náměstí v kostce

Rekonstrukce náměstí Osvobození se má uskutečnit podle vítězného architektonického návrhu ze soutěže proběhlé v roce 2016. Návrh město nechalo dopracovat podle připomínek obyvatel a živnostníků. Zmizí tak nebezpečná místa, doprava bude jednosměrná, na náměstí se objeví více laviček. V oblasti přibude třiatřicet nových stromů, osm nových parkovacích míst a vodní prvek. Podle představ města má přestavba má podpořit také místní podnikatele, protože zde vznikne atraktivní veřejný prostor.