Třicetitunový jeřáb, na jehož rameni byla připevněna čtyřtunová traverza, pak zůstal nebezpečně nakloněný několik desítek metrů nad vodní hladinou.

Experti nakonec rozhodli, že nejbezpečnější bude sesunout jeřáb do vody, což se po několika dnech od havárie podařilo.

Stroj se nyní nachází v hloubce od pětadvaceti do padesáti metrů pod hladinou, poloha se mění podle aktuálního stavu přečerpání vody mezi dolní a horní nádrží.

Nehoda u Mohelnice.
Jedna řidička skončila v příkopě, druhá napálila do svodidel

„V letních měsících je plánovaná odstávka provozu, důvodem je náročná výměna technologie, konkrétně oběžného kola, které je po jednadvacetileté době za hranou životnosti. Při této příležitosti se dolní nádrž vypustí a stroj se pak už podaří vyprostit,“ vysvětlil mluvčí Skupiny ČEZ Vladislav Sobol.

Jak již dříve uvedl, pro životní prostředí „utopený“ jeřáb nepředstavuje výrazné riziko.

Při prvních vyprošťovacích pracích ještě na hraně nádrže elektrárenští hasiči ze stroje vypustili provozní kapaliny, až pak ho sesunuli pod vodu. Zbylé uniklé látky pak také jímali z vodní hladiny.

Sypače soukromé firmy Stavby, opravy a údržba silnic při zimní údržbě silnice na Červenohorském sedle.
Údržbu Červenohorského sedla jedni kritizují, druzí chválí

Vyšetřování se protáhne

Vyšetřování tragické nehody zatím policie neuzavřela, již před několika týdny avizovala, že prověřování se zřejmě protáhne.

„Dosud nejsou k dispozici znalecké posudky,“ uvedla mluvčí policie Jiřina Vybíhalová.

Expertizy by měly především objasnit, zda při manipulaci se strojem byly dodrženy bezpečnostní a technologické předpisy, případně zda se nejednalo o nějakou technickou závadu stroje.

Proměna krytého bazénu v Šumperku na vizualizacích z roku 2012
Oprava má skluz, lidé si v šumperském bazénu zaplavou až příští rok