Jedinou dopravní spojnicí Šumperska a nejsevernější části Olomouckého kraje zůstane cesta přes Ramzovou.Rekonstrukce nádraží v Jeseníku - 7. dubna 2016

Kromě těch nejrozměrnějších tudy budou jezdit všechny kamiony i autobusy náhradní přepravy místo odřeknutých vlaků.

„Cesta ze Šumperku do Jeseníku mi zabere o deset až patnáct minut více. Jen doufám, že stejně jako loni nepovolí v létě kvůli závodům uzavírku důležité silnice v Branné," řekl Pavel Spáčil, který mezi oběma městy pravidelně cestuje.

Na horské železnici se v letošním roce uskuteční čtyři stavební akce. Již běží práce ve stanici Jeseník. V plánu je rekonstrukce nádraží v Hanušovicích a trati mezi Jindřichovem a Lipovou-lázněmi. Stavbaři v letošním roce dokončí velkou investici mezi Bludovem a Hanušovicemi.

Bez vlaků

Se stavebním boomem se pojí velká výluka. Mezi Bludovem a Lipovou-lázněmi nebudou až do 3. října jezdit žádné osobní ani spěšné vlaky. Cestující budou muset přesedat do autobusů.

„Také všechny vlakové spoje v úseku Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem a opačně nahradí autobusová doprava," doplnila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Výlukový jízdní řád

Výlukový jízdní řád v celku - klikněte pro stažení. Zdroj: ČD

Bez SedlaSilnici na Červenohorském sedle čeká druhý rok oprav.

Na jižní straně Červenohorského sedla bude od soboty 16. dubna pokračovat modernizace silnice. Zde práce skončí 14. listopadu. Loni stavbaři kompletně zrekonstruovali tři kilometry silnice, letos jim zbývá dokončit pětikilometro­vý úsek.

V současnosti už stavbaři v horní části silnice pracují. Zabezpečují gabionovou zeď, za níž se při tání sněhu projevila degradace svahu.

„Abychom zabránili případnému sesuvu a škodám, dohodli jsme se se zhotovitelem, že ještě před zahájením stavební sezony zeď o jeden metr navýšíme," sdělil ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Po dobu uzavírky budou muset auta mezi Šumperkem a Jeseníkem jezdit po objízdných trasách. Kratší vede přes Hanušovice, Ramzovou a Lipovou lázně. Z a do Velkých Losin bude možné jezdit přes Pusté Žibřidovice. Kamiony vyšší než 3,9 metru budou muset jet 94 kilometrů dlouhou trasou přes Bruntál, Nové Heřmínovy a Vrbno pod Pradědem.

Opravenou silnici na Sedle překlene lávka Loučná nad Desnou – Pětikilometrový úsek silnice zbývá v letošním roce zrekonstruovat stavbařům na jižní straně Červenohorského sedla. První auta by na modernizovanou komunikaci měla vyjet v půlce listopadu. Obnovu nejdůležitější silniční spojnice Jesenicka s vnitrozemím vezmou stavbaři důkladně. Starou úzkou silnici odstraní a odeberou i zeminu pod ní. Ve stejném místě postaví novou širší komunikaci s více podkladovými vrstvami, aby vozovka odolala současnému provozu včetně těžkých nákladních vozů. „Aby se mohla cesta rozšířit, musí se na zářezové straně postavit gabionové zárubní zdi a násypové straně se musí svah nakolmit pomocí technologie vrstvených vyztužených násypů," popsal ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka. Na Červenohorském sedle letos obec Loučná dokončí stavbu lávky, která propojí dvě části lyžařského areálu. Dosud zde kvůli pohybu turistů po silnici první třídy vznikaly nebezpečné situace. „Po silnici se v létě i v zimě pohybují chodci a lyžaři dokonce s lyžemi na nohou. Kolizí s auty tak bylo nepočítaně. Problém představují i rolby, které přejíždí mezi oběma skiareály a ničí povrch komunikace," objasnil potřebnost lávky starosta Loučné nad Desnou Jaroslav Sembdner. Na dostavbu přemostění uvolní Olomoucký kraj přes osm milionů korun. Už loni na stejný účel dal obci obdobnou částku. „Pokud bychom stavbu nefinancovali, špatná situace by se, jak je zřejmé, nevyřešila," uvedl hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil. (pek)

Opravy dráhy zlepší cestováníŠumpersko, Jesenicko – V jedno velké staveniště se změní železnice z Bludova do Jeseníku. V letošním roce se zde uskuteční čtyři stavební akce. Lidé musí kvůli výlukám přesednout do autobusů. Nejdále jsou stavbaři s přestavbou železniční stanice v Jeseníku. Jsou zde již patrná bezbariérová nástupiště a nová podoba kolejiště. „Cílem akce je zlepšit komfort cestujících při nastupování do vlaků a přístupu k nim a zvýšit bezpečnost dopravy instalací nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení," sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Po zimní přestávce se dělníci vrací na úsek z Bludova do Hanušovic. Dokončí zde komplexní přestavbu trati za více než osm set milionů korun. Práce se mají rozběhnout také na dalších dvou úsecích trati. Celková přestavba čeká nádraží v Hanušovicích. Stavbaři se zaměří i na úsek železnice mezi Jindřichovem a Lipovou-lázněmi. Zde měly být práce hotové už loni, vybraná firma ale dílo nezvládla. Správa železnic proto hledá nového zhotovitele. Od čtvrtku 14. dubna Správa železniční dopravní cesty kvůli rekonstrukci uzavře železniční trať ze Šumperku, respektive Zábřehu přes Hanušovice do Jeseníku a také odbočku z Hanušovic do Starého Města. Až do 3. října zde budou cestující namísto všech vlaků vozit náhradní autobusy. V provozu zůstanou pouze dva páry vlaků mezi Lipovou Lázněmi a Jeseníkem. „Na těchto tratích bude platit zvláštní výlukový jízdní řád. V náhradních autobusech za spěšné vlaky z Jeseníku do Zábřehu či Šumperku bude přeprava jízdních kol umožněná jen v omezeném počtu do vyčerpání kapacity vozidla," sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Cestující by si měli dát pozor na časy odjezdů, zejména u osobních vlaků, protože autobusům trvá cesta déle. U vybraných vlaků se cestující ze Šumperku dostanou do Starého Města a opačně bez přestupu v Hanušovicích, protože část autobusů pojede přímo. (pek, mik)