Světový šampionát se letos konal na Technické Univerzitě v nizozemském Delftu ve dnech od 2. do 4. června.

Týmy dětí z Jižní Afriky, Mexika, Islandu, Saúdské Arábie, Izraele, Malajsie, Japonska, Austrálie, USA, Brazílie a desítek dalších zemí zde vytvořily naprosto úžasnou atmosféru.

„Máte doma čepici z Pretorie, sopečný prach z Islandu, izraelské cukroví a šátek ze Saúdské Arábie? Fotografovali jste se někdy s thajskou princeznou? Vysvětlovali jste Jordáncům, co je to Priessnitzova koupel? My ano. A jsou to zážitky na celý život,“ popsala atmosféru prestižní soutěže vedoucí jesenického týmu Magda Dostálová.

„Na mnoho míst naší planety se zase přestěhovaly fotografie jesenických lázní a přírody, drobné šperky, marcipánové české vlaječky, perníčky a mnoho dalších českých suvenýrů. Zvláště lázeňské oplatky sklidily obrovský úspěch, nebyl snad nikdo, komu by nechutnaly a z našeho stánku mizely rychlostí blesku,“ dodala Dostálová.

A co všechno museli na soutěži jeseničtí studenti zvládat? Klání má čtyři částí.

„První úkol plní robot, který je sestrojen ze stavebnice Lego. V této královské disciplíně s názvem Robotgame je jediným kritériem počet bodů, které robot dokáže získat na hracím stole za sto padesát sekund.Veškerá komunikace s porotou, která tým bombarduje doplňujícími otázkami, probíhá v angličtině. Studenti tak musejí dokázat, že robot si opravdu sestrojili sami,“ popisuje klání Dostálová.

Uvedla, že právě v tato disciplína se jejím svěřencům nejvíce podařila.

Ve druhé části soutěže musejí studenti samozřejmě v angličtině vysvětlit, jak robota sestavovali a jaké má funkce.

„Další disciplínou je pětiminutové prezentace výzkumného úkolu. Porotu si děti posadily do imaginární čekárny a radili, jak snižovat vysoký tlak. Každý tým musí nabídnout své originální řešení. Naši studenti třeba nastínili také originální řešení pomocí nanotechnologií,“ pochválila svůj tým, ve kterém byly děti ve vědo od třinácti do čtrnácti let, Dostálová.

Posledním, neméně náročným úkolem je plnění zadání, které odhalí, jak je družstvo schopné pracovat jako tým.

Mezi sedmi stovkami soutěžících ze čtyř kontinentů se studenti z Jeseníku rozhodně neztratili. Prokázali své vynikající týmové kvality, zaujali porotu prezentací svého výzkumného úkolu na téma hypertenze i krásnou angličtinou, skvěle představili svého lego robota.

„V celkovém součtu všech bodů tak mezi 67 soutěžícími týmy obsadili nádherné 14. místo a v celosvětovém měřítku tak potvrdili vysokou úroveň svých znalostí a dovedností,“ řekla hrdě Dostálová.

Pochlubila se, že děti z Jeseníku si v Nizozemí získali velkou prestiž.

„Někteří kouči jiných evropských týmů se domnívali, že pocházíme z bohaté soukromé školy. Ujistili jsme je, že Gymnázium Jeseník je běžná státní škola a naše účast na soutěži je výsledkem velké podpory vedení naší školy, města Jeseníku, Olomouckého kraje a řady velkých i malých sponzorů, včetně rodičů dětí. Bez nich by naše účast v soutěži vůbec nebyla možná,“ doplnila Dostálová.

Členy týmu CO2 jsou

Petr Barták, Adam Dvorník, Johana Horáčková, Adam Krytinář, Edita Koriťáková, Karolína Macečková, Jakub Nosek, Filip Novotný, Aleš Procházka a Marek Tunys. Tým vedou Magda Dostálová a Antonín Javůrek