Od loňského roku často přichází do jesenického infocentra zvláštní klientela. Muži v polobotkách a dívky v krátkých sukénkách se ptají, jak můžou ve městě a jeho okolí strávit volný čas. Spojuje je jedno. Dovolenou či víkendový pobyt koupili na slevovém serveru.

„Když jim řekneme, že mohou chodit po kopcích, bývají překvapeni, že jsou v horách. Tito lidé si místo dovolené vybírají podle slev, ne podle destinace. Kolikrát ani nevědí, kam jedou, že tu máme především hory," řekl provozovatel Informačního centra Jesenicka Marcel Šos.

Když zájemce otevře web Slevomat či Vykupto a zadá do vyhledávacího pole slovo Jeseníky, načte se mu na každém z nich hned několik nabídek. Zlevněné pobyty často i s doprovodnými programy nabízí například areál Kouty, hotel Praděd ve Velkých Losinách, chata Svoboda na Rejvízu, hotel Helios v Lipové-lázních či jesenický Slovan. Ceny balíčků v akcích padají i na polovinu.

„Za plnou cenu do Jeseníku nikoho nedostanete. Je to záležitost v průměru jednoho nebo dvou hostů typu obchodní cestující. Jediný způsob, jak spasit místní turistický ruch, je přes slevové servery," míní Miloš Lippert z firmy Alteris, která v centru Jeseníku provozuje čtyřhvězdičkový hotel Slovan. Hosté, kteří zakoupili pobyt přes slevový server, tvoří ve Slovanu více než polovinu klientely.

„Můžete si vybrat: buď jít cestou slevových serverů, nebo zkrachovat. Jen pár lidí přijede za plnou cenu. I když u nás někoho ubytuje město, také chce lepší cenu. Smyslem je, abychom byli schopni se dohodnout a nabídnout cenu, která není úplně pod náklady a za kterou jsme schopni uživit našich dvacet zaměstnanců," říká Lippert.

Na slevových serverech nakupují pobyty zpravidla lidé z Prahy, významnou skupinu tvoří i obyvatelé Brna či Ostravy. Jeseníky handicapuje velká vzdálenost od hlavního města a špatná dopravní dostupnost.

„Přesvědčit Pražany, že Jeseník není daleko a je dostupný, je šíleně těžké. Snažíme se zájemce nalákat na luxusní balíčky s degustační pětichodovou večeří. Myslím, že jsme objevili díru na trhu, věc, na kterou lidé slyší," míní Lippert.

Slevovým serverům se podle zkušeností Marcela Šose naopak vyhýbají menší ubytovatelé. „Už tak se snaží jít s cenami co nejníž, mají je hodně našponované. Kdyby šli ještě níž, bylo by to na úkor kvality. Navíc si myslí, že je to krátkodobá záležitost. Že se tato klientela nevrací, ale jde po slevách. Dnes jsou tady, zítra na Šumavě, pozítří v Krkonoších," objasňuje Šos postoj řady menších ubytovatelů.

Ve Slovanu již zaregistrovali, že se „slevoví klienti" vracejí. Neobjednávají si ovšem pobyty za plnou cenu. Než tomu tak bude, potrvá podle Lipperta hodně dlouho. Na trhu se totiž působení slevových serverů citelně podepsalo.