První útok na nervy těm, kdo jedou od Postřelmova, nabídne křižovatka u kulturního domu, pak je čeká pomalé popojíždění po náměstí od jedné zebry k druhé. Vzápětí přijde úzká a stojícími auty zásobování často zablokovaná Žižkova ulice a nakonec třešinka na dortu: křižovatka u spořitelny, nejucpanější dopravní uzel Zábřeha.

Řidiči znalí situace, kteří projíždějí městem od Růžového údolí, centrum raději objedou po Bezručově ulici, nebo dokonce až přes obchvat ze silnice na Rovensko. I to je ve špičce rychlejší, než se probít přes dolní náměstí, kudy projede deset tisíc aut denně. Alespoň podle dopravní studie, kterou si město nechalo zpracovat v roce 2007.

Tři možnosti řešení

„Studie spočítala dopad různých variant, jak náměstí zklidnit. V zásadě jsou tři různé možnosti: dopravu odtud úplně vyloučit, nebo zavést jednosměrný provoz, případně průjezd pouze autobusů,“ uvedl vedoucí odboru rozvoje zábřežské radnice Václav Doležal.

Základní podmínkou každého řešení je ovšem nový průtah z náměstí směrem na Nemili - kolem Billy a sladovny na Havlíčkovu ulici.

„Havlíčkovou projede denně téměř čtyři tisíce aut, polovina z nich by díky průtahu už nemusela jet napříč náměstím a na křižovatku u spořitelny, které by se tak výrazně ulevilo,“ uvedl Doležal.

„Průtah je největší dopravní prioritou v Zábřehu. Městu by moc pomohl, mimo jiné by umožnil zřídit v části náměstí pěší zónu, jakou má na příklad Šumperk. Chceme zadat architektonickou studii, která by řešila celý vzhled dolního náměstí,“ řekl starosta František John.

O průtahu se v Zábřehu jedná už od šedesátých let. Jednu dobu byla ve hře i varianta silnice vedoucí přes hráz a louku za domy v ulici Oborník. Hráz je ale významný krajinný prvek, navíc je to oblíbené místo procházek Zábřežanů. Vyhrála tedy varianta silnice mezi sladovnou a krajním panelákem v sídlišti Kosmonautů.

Jednání s pivovarem

Příprava projektu a složité vyjednávání o výměně a prodeji pozemků mezi městem a Pivovarem Litovel zaměstnávaly vedení radnice po celou dobu starostování Petra Fabiána v letech 2002 až 2006. Podle projektu z února 2005 by si stavba vyžádala dvanáct milionů korun; dnes už by ovšem ceny byly jiné. Náklady zvyšuje protihluková stěna, která má silnici odclonit od paneláku.

Rozhodující smlouvu s pivovarem podepsalo město v říjnu 2007 a pivovaru zaplatilo za pozemky 3,2 milionu korun. Sladovna bude muset zbourat část garáží a skladů, které stojí silnici v cestě.

Dotace a další prirority

Průtah dlouhý 166 metrů a s chodníkem po jedné straně má začínat v místě dnešní řady barevných kontejnerů u Billy a vyústí na Havlíčkově ulici vedle pivnice U Lva. Na novou komunikaci je od loňského října vydáno stavební povolení s platností do konce roku 2012. Stavba by tedy mohla začít, chybí jediné: peníze.

„Zatím není k dispozici žádný dotační titul na stavbu místních komunikací, z něhož bychom mohli získat příspěvek, proto se do akce nemůžeme pustit. Dotace z Regionálního operačního programu už do roku 2013 nebudou, protože končí programovací období. Zábřeh v tomto směru zaspal v porovnání s jinými městy, která z těchto zdrojů získala podstatně víc peněz,“ řekl starosta John.

Dodal, že druhou prioritou dopravy v Zábřehu je kruhový objezd na křižovatce u kulturního domu. Je na krajské komunikaci, proto se město snaží dostat stavbu na seznam dopravních akcí kraje na rok 2012. O náklady ve výši asi 15 milionů korun by se s krajem podělilo. Stavba rondelu už má vydané územní rozhodnutí a pracuje se na projektu.