Ministerstvo dopravy tehdy rozhodlo, že trať se už obnovovat nebude a dopravu převezmou autobusy. Místní se s tím ale nehodlali smířit. Díky iniciativě starostů a lidí z obcí ležících podél železnice vznikl Svazek obcí údolí Desné, který koleje opravil, vrátil sem opět vlaky a nakonec po dlouhých peripetiích trať získal do svého majetku.

Ačkoliv před lety měla železnice opravdu namále, v současnosti se rozvíjí a čeká ji dokonce modernizace. V sobotu 7. června tak mohla oslavit sto desáté výročí zahájení provozu v úseku Petrov nad Desnou – Kouty nad Desnou.

Na trať vyrazily parní vlaky, které vozily cestující ze Šumperka do Koutů nad Desnou, kde bylo centrum oslav. Ranní vlak ze Šumperka byl zcela zaplněný. „Kluci se na parní vláček moc těšili. Chtěli jsme jet už před třemi týdny do Jeseníku na zahájení lázeňské sezony, ale tehdy pršelo, takže jsme využili toho, že dnes svítí sluníčko, a vyrazili jsme. I když byl vlak hodně plný, děti byly nadšené," řekl David Sýkora ze Šumperka, táta dvou chlapců.

Zcela zaplněný vlak v čele s parní lokomotivou řady 433.002 přezdívanou Matěj z depa ve Valašském Meziříčí vítala v Koutech nad Desnou řízná dechovka v podání Rozmarýnky. Zatímco se odbývalo oficiální přivítání, děti už mohly vyrazit na několik stanovišť se soutěžními úkoly, po jejichž splnění na ně čekala odměna.

Další návštěvníci pak směřovali do Ski areálu Kouty, kde byl připravený další bohatý doprovodný program a spousta atrakcí zejména pro děti. Z nádraží je tam vozil zdarma Lázeňský expres vypůjčených z nedalekých Velkých Losin.

O budoucnost tato trať nemusí mít strach. Naopak, čeká ji zásadní modernizace. Odstartovat by měla už v tomto roce. „Tuto trať udržujeme od roku 2005. Mnohé se od té doby změnilo, přibyly nové zastávky a myslím, ze jsme sem vnesli i své zajímavé myšlenky a nápady. Od letoška čeká trať elektrifikace a věřím, že tolik cestujících, jako přijelo zvláštním parním vlakem, tady bude jezdit pořád," řekl Václav Ston ze společnosti SART Šumperk, která se stará o údržbu trati.

Na devatenáct kilometrů dlouhé lokálce dnes jezdí motorové vlaky pod hlavičkou Železnice Desná. Po dokončení elektrifikace, což by mělo být v roce 2016, by tady moderní soupravy měly dosahovat rychlosti až osmdesát kilometrů za hodinu. Jízdní doba ze Šumperka do Koutů by se měla zkrátit ze současných pětatřiceti minut až na devatenáct.

Součástí akce má být i modernizace kolejí, oprava dvou mostů, vybudování bezbariérových nástupišť ve stanicích nebo nová zabezpečovací a sdělovací technika. Modernizace má přijít přibližně na čtyři sta milionů korun.

V plánu je, že po jejím dokončení by jezdily přímé vlaky z Koutů nad Desnou až do Olomouce. Trasu by měly zvládnout za hodinu, což by místním přineslo lepší možnost cestovat za zaměstnáním.