Mapy začali Hanulíkovi tvořit před třemi roky. Ondřej se po letech práce na úřadě rozhodl změnit obor. V té době se na Jesenicku rozbíhala výuka metodou Montessori a protože měl blízko k zážitkové pedagogice, byl osloven, zda by ho nelákala práce asistenta pedagoga. Aby mohl učit, musel si dodělat pedagogické vzdělání a také absolvovat výcvik v Montessori pedagogice. Během kurzu jej oslovily lektorky, zda by jim původní kvalifikací geograf a kartograf vyrobil mapy do výuky.

„Já jsem se toho chytila. Cítila jsem v tom příležitost být doma s dětmi a přitom pracovat. Mapy jsme začali nabízet na Fleru. Společnost Montessori ČR si jich koupila hned dvacet. Pak jsme si udělali svůj vlastní e-shop,“ říká Zuzana.

V dílně Hanulíkových tak postupně vznikla mapa světa, Česka nebo velký atlas světa. Ten však nepřipomíná klasické atlasy, které si každý pamatuje ze školní výuky. Na dřevěné podložce je pokladová vrstva, mapa světa, a dalších čtrnáct vrstev o formátu A3 na průhledné folii. Na ně je možné psát smazatelnou fixou.

„V Montessori systému je požadavek na co největší jednoduchost. Příliš mnoho informací děti nevstřebají. Proto je náš atlas vytvořený ve vrstvách. Pracovat je tak možné třeba jen s vrstvou řek nebo pouští,“ popisuje Zuzana.

Jdeme po kvalitě

Odlišné od klasických školních map jsou i mapa světa nebo České republiky. Jedním ze specifik je velké rozlišení. „Mapy, které jsem viděl ve špičkových Montessori školách, byly velké, ale rozmazané. Byli jsme osloveni, ať to uděláme líp. My jdeme po kvalitě, v dobrém rozlišení vidíte i největší možné detaily,“ říká Ondřej a přináší několikametrovou mapu Česka, na které je dobře zřetelná třeba hora Říp.

„Dokonce jsou tu vidět i Dlouhé stráně, ten seřezaný kopec,“ ukazuje.
Mapy z dílny Hanulíkových se vyznačují propracovaným reliéfem krajiny, mořského dna či podrobným zakreslením řek. Vyznačeny v nich naopak nejsou silnice, železnice nebo města.

„Do budoucna se nebráníme ani obecně zeměpisným nebo tematickým mapám. Ale požadavek byl mít čistou mapu světa, jako kdyby přiletěl mimozemšťan a viděl naši Zemi. Typický učitel, který si naši mapu koupí, se nezhrozí, že tam není vyznačena Praha nebo Brno. Naopak si řekne, že tohle přesně potřebuje. Můj kolega mapu ČR používal s páťáky. Měl na ní rozložené lístečky s názvy měst. Podruhé měl takto označené řeky,“ nastínil Ondřej použití svých map.

Na základě map je možné vyprávět

Ty je navíc možné využít nejen k výuce zeměpisu, ale třeba i historie. „Na základě mapy je možné vyprávět příběhy. K tomu ji potřebujeme čistou. Je tak možné vyprávět třeba příběh, jak z Indie přes Arábii do Evropy putovala číselná soustava nebo jak se z Jižní Ameriky do světa šířily brambory. Na našich mapách mohou učitelé vyprávět historii nejrůznějších vynálezů,“ dodává Ondřej Hanulík.

Zatímco on má v rodinném tandemu na starosti tvorbu map v geografickém informačním systému na počítači, Zuzana všechno ostatní. Poslední dobou však zájem o zeměpisné pomůcky z Bělé díky sociálním sítím tak narostl, že se tým spolupracovníků postupně rozšiřuje. Aktuálně také Hanulíkovi zařizují nedaleko svého domova sklad a kancelář.

„Do budoucna nás láká vizualizace dat. Nejzákladnější jsou kartogramy, díky nimž lze například barevně odlišit země podle hustoty populace. Data jsou tak mnohem čitelnější,“ naznačil možný směr rozvoje Ondřej Hanulík.