Město Zábřeh začalo pracovat na přípravě staveb tří cyklostezek. Dvě z nich povedou do Postřelmova, další do Lupěného. Výstavbu cyklostezky do Leštiny zatím blokuje nesouhlas některých majitelů pozemků.
Dostat se nyní z Postřelmova do Zábřehu na kole je velký problém. Přitom tudy jezdí nejen lidé ze sousední obce, ale i spousta pracujících, kteří dojíždějí do zaměstnání v Šumperku.
Nebezpečná je zejména křižovatka staré silnice s obchvatem. „Je to tam o život, protože musíte přejet z jednoho pruhu do druhého, a to hned dvakrát, když najíždíte, i když sjíždíte. Člověk se najedou ocitne uprostřed, auta jedou zprava i zleva a ještě troubí. Je to o strach," řekl cyklista Petr Mácha, který dojíždí na kole ze Zábřehu do práce v Šumperku už spoustu let.
Modrou čárou je na mapě zakreslená trasa cyklostezky mezi Zábřehem a Postřelmovem, která má vést podél silnice a železniční trati. Červenou barvou je znázorněna trasa přes pole kolem takzvané dálniční kapličky, jež vyústí na sídlišti Severovýchod. Zdroj dat: www.maps.google.com
Jet po obchvatu Postřelmova sice cyklistům žádný zákon nezakazuje, protože jde o běžnou silnici první třídy, ale na čtyřpruhové komunikaci je to velmi riskantní.
„Zkusil jsem to jenom jednou a nikdy víc. Je tam sice široký odstavný pruh, ale když vás auta předjíždějí sto desítkou, tak je to hodně nebezpečné, i když jedete úplně po kraji," dodal Petr Mácha. Pro cestu z práce proto volí raději trasu ze Sudkova směrem na Lesnici a pak po hrázi do Zábřehu. To ovšem představuje několikakilometrovou zajížďku.
Město i obec o problému vědí a připravují řešení v podobě dvou cyklostezek. Ta první má vést od motelu v Postřelmovské ulici v Zábřehu mezi železniční tratí a výpadovkou z města až za nájezd na obchvat. Tam přejde na levou stranu, po níž bude pokračovat na okraj Postřelmova.
„Tím by se vyřešila dopravní závada, která dnes z hlediska cyklistů na nájezdu je. Vzhledem k tomu, že cyklostezka se považuje za bezpečnostní prvek, bylo by možné na její výstavbu čerpat dotace z Olomouckého kraje i Státního fondu dopravní infrastruktury," řekl místostarosta Zábřehu Karel Crhonek, který má na starosti dopravu.
Druhá trasa by vedla od hřbitova na okraji Postřelmova po polních cestách směrem k takzvané dálniční kapličce. Tam by podjela obchvat a pokračovala přes pole směrem k nové zástavbě za sídlištěm Severovýchod, kde by se napojila na Javorovou ulici. Jelikož by šlo o polní cestu, bylo by možné na ni získat dotaci z ministerstva zemědělství.
Postřelmov je na tuto akci už připravený. „Na našem katastru bychom využili stávajících asfaltových polních cest, které tudy vedou. Zbývalo by dodělat jen kousek ke kapličce, kde už máme pozemek vykoupený," řekl starosta Postřelmova Jaroslav Nimrichtr.
Zábřeh teprve výkup pozemků připravuje. Zastupitelé mu dali na posledním zasedání ve středu 4. března zelenou, a to jak pro trasy do Postřelmova, tak do Lupěného.
Tato cyklostezka povede od červeného kostela v parku u kasáren směrem k bývalým vojenským skladům a pak mezi řekou Moravskou Sázavou a železniční tratí až do Lupěného. Tam naváže na už hotovou cyklostezku, jež vede po bývalém drážním tělese do Hněvkova. Její součástí je i železniční skanzen a kromě cyklistů ji s oblibou využívají také in-linisté.
Kdy by se po nových cyklostezkách mohli lidé svézt, bude záležet na tom, jak rychle se podaří získat potřebné pozemky i dotace. „Pokud se vše povede, rádi bychom minimálně jednu z cyklostezek vybudovali nejpozději příští rok," dodal Karel Crhonek.
Ve větším bezpečí budou už brzy i cyklisté, kteří denně míří z Rapotína a Vikýřovic do Šumperku či opačným směrem. Na okrajích výpadovky na Jeseník se budou pohybovat ve vyhrazených pruzích. Ty budou vést od autobusové zastávky Pod Holubím vrchem ve Vikýřovicích až k první světelné křižovatce v Šumperku. Vyznačeny by měly být v první polovině letošního roku. Město Šumperk připravuje také stavbu cyklostezky do Bratrušova.
Cyklistické dopravě se hodlá věnovat také Jeseník. Pokračovat chce v budování páteřní cyklostezky, která vede z lokality Bobrovník přes zónu Za Podjezdem do centra města. Nyní končí u mostu přes Staříč v Tyršově ulici. V budoucnu by stezka měla pokračovat dále směrem na Českou Ves.