V takzvanou trať s utlumeným provozem by se v budoucnu mohla proměnit například ta mezi Litovlí a Mladčí na Olomoucku. U podmínky vyžadující ročně minimálně 1 500 jízd za účelem přepravy cestujících a 12 jízd za účelem přepravy věcí nesplňuje první část.

Osobní vlaky na trase se 4 zastávkami jezdí jen od června do září, a to pouze o víkendech.

„Jsme rádi, že v letních měsících mají turisté možnost využít i vlakovou dopravu. Byla by škoda ji zrušit,“ řekl Jiří Pekař, starosta Mladče.

Do malé obce lákají zejména místní jeskyně, turisticky atraktivní jsou i okolní skvosty v podobě Čertova mostu či torza antického chrámu.

Podle vedoucí Mladečských jeskyní Drahomíry Coufalové by případné zrušení tratě návštěvnost neovlivnilo. „Turisté využívají zdejší cyklostezky, většina volí vlastní dopravu automobily,“ reagovala.

Naopak nedaleké Vápence Vitoul by zakonzervování lokální tratě způsobilo problém. Dodavatel materiálu pro odsiřování teplárny expeduje každý měsíc okolo 45 nákladních vagonů do okresního města. Ročně takto odveze asi 30 tisíc tun jemně mletého vápence.

„Nedovedu si představit, že by se musela kvůli zastavení přísunu vagonů do zpracovávací linky nějak měnit strojírenská technologie procesu výroby tepla či teplé vody,“ svěřil se Ladislav Vitoul, ředitel společnosti.

K místní dráze, jejíž vybudování ve 30. letech minulého století zařídili jeho děda a otec, má vřelý vztah. Koleje pravidelně využívají také lesáci nebo litovelská firma vyrábějící potraviny.

SŽ: Nechceme likvidovat, ale ochránit

Podle Správy železnic (SŽ) se osobní a nákladní doprava nebere jako jeden celek, navíc každý případ se má posuzovat individuálně.

„Splnění navrhovaných kritérií by neznamenalo automatickou konzervaci tratě. Ta je pouze jednou z možných variant,“ ujistila mluvčí SŽ Radka Pistoriusová s tím, že cílem není málo využívané tratě zlikvidovat, ale naopak ochránit před likvidací.

I když by tak zmizely štěrkové lože, pražce a kolejnice, násep a propustky by zůstaly zachovány pro případné obnovení vlakového provozu.

Koleje mezitím může nahradit třeba cyklostezka, čímž Správa železniční dopravní cesty ušetří za udržování provozuschopnosti tratě.

„Náklady obnovy konzervované dráhy by nesl její vlastník,“ doplnila Pistoriusová.

Konkrétní seznam tratí s částkami značícími finanční náročnost na jejich údržbu hejtmanství zatím neobdrželo.

„Za Olomoucký kraj by bylo možné zakonzervovat trať Velká Kraš – Vidnava, která není léta využívaná, ale správní řízení o jejím zrušení bylo pozastaveno z důvodu možné těžby kaolinu v této oblasti,“ uvedla příklad mluvčí krajského úřadu Eva Knajblová.

V dotčených úsecích napříč regionem by bylo nutné zajistit autobusovou dopravu.

Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny ČR návrh novely drážního zákona projednal začátkem února. Schůze má pokračovat tento týden.