I přes hluboký propad příjmů a tři úsporná opatření na zmírnění dopadů hospodářské krize, které nyní využívá, chce hejtmanství tuto investici zachovat.

Sto akcí do roku 2012

Zhruba sto akcí, které chtějí uskutečnit do roku 2012, je však jen zlomek toho, co je v kraji potřeba opravit. Podle studie, kterou si nechal vypracovat, by bylo nutné investovat pětadvacet miliard, aby byly silnice v dobrém stavu. Peníze do oprav vítají i starostové měst a obcí.

„Rekonstrukce komunikací je dlouhodobý proces. Podle studie, kterou nám vypracovala renomovaná firma, potřebujeme na opravu cest druhé a třetí třídy a mostů pětadvacet miliard korun. Projekt jsme pojmenovali Silnice pro rozvoj Olomouckého kraje a navazuje na obdobnou činnost pod názvem Modernizace silnic. Do roku 2012 chceme investovat přes tři miliardy korun, každý rok do oprav poputuje zhruba miliarda,“ přiblížil záměr náměstek hejtmana Alois Mačák.

Velkou sumu chce hejtmanství získat z více zdrojů.

„Záměrně neřeknu jednotlivé položky, ale budeme peníze čerpat z rozpočtu, z Evropské investiční banky, z evropských dotací, z rozpočtu Správy silnic Olomouckého kraje. Do určité míry zvažujeme i veřejný sektor. Peníze neprojídáme, ale investujeme. Materiál bude 25. září schvalovat zastupitelstvo, ihned po zasedání pak zveřejníme rámcový seznam oprav i konkrétní možnosti financování,“ přiblížil Mačák.

Zakázky pro místní firmy

Podle něj jsou opravy důležitým protikrizovým opatřením, protože podpoří ekonomiku a podnikání v kraji. „Chceme tím zajistit prosperitu území. Chtěli bychom, aby se na zakázkách podílely firmy z Olomouckého kraje. Také tím chceme zároveň pozitivně ovlivnit zaměstnanost v kraji,“ uvedl náměstek hejtmana.

Co se týká oprav, má kraj vytyčené prioritní komunikace, které potřebují nutnou rekonstrukci, ale musí také pružně reagovat na aktuální události. „Například ničivé povodně zanechaly škodu na našich komunikacích skoro za tři sta milionů. Opravovat jsme je začali ihned,“ vysvětlil Mačák.

Podle Pavla Špannera, vedoucího provozu údržby Správy silnic Olomouckého kraje, opravují komunikace podle důležitosti a vytíženosti silnice. „Hlavně musíme zachovat dopravní obslužnost obcí, aby se lidé mohli dostat do práce a aby tomu stav silnice odpovídal,“ podotkl Španner.

Starosta Jeseníku Petr Procházka by opravy komunikací uvítal. Podle něj už v minulosti kraj v regionu opravil mnoho cest, stále jsou však na území dost problematické úseky.

V Jeseníku ulice Lipová

„Například přímo v Jeseníku je ve špatném stavu ulice Lipovská. Kraj má sice plán ji opravit, nicméně podle propočtů by kvalitní rekonstrukce stála kolem osmnácti milionů, hejtmanství na to však chce dát pouhých šest milionů. Byl bych rád, kdyby projekt myslel i na náš region, aby občané i turisté mohli jezdit po silnicích, které budou v dobrém stavu,“ komentoval Procházka.

Problémy však neřeší jen na Jesenicku, v celém kraji by se dala napočítat spousta cest v havarijním stavu. Jedna je například mezi obcemi Bohuňovice a Hlušovice na Olomoucku.

„Samozřejmě bych uvítal, kdyby ji opravili, ale nesedím na židli s rukama v klíně. Nyní připravujeme projekt, do kterého budeme investovat vlastní peníze, a jednu část komunikace, která navazuje na ulici Trusovickou, si opravíme sami. Plánujeme tam i chodníky. S krajem však budeme spolupracovat,“ uvedl starosta Bohuňovic Jiří Petřek.

Mohelnice - Stavenice: 300 milionů

Letos kraj opravil silnice za více než miliardu. Jednalo se například o rekonstrukci komunikace Mohelnice – Stavenice za tři sta milionů či oprava mostu v Hranicích za šestadvacet milionů. Od roku 2005 do 2008 investoval kraj do oprav tři a půl miliardy.