Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Legendární Favoritka je zpět. Vyrábět se bude v Jeseníku

Jeseník – Jen málokterý kluk v někdejším Československu netoužil jezdit na kole Favorit. Legendární značka se nyní opět vrací. Speciální bicykly se budou vyrábět v Jeseníku.

31.3.2015 13
SDÍLEJ:

Takováto kola značky Favorit se budou vyrábět v Jeseníku.Foto: Archiv Favorit Czechoslovakia s.r.o.

„Výroba se bude nacházet v pronajatých prostorech v areálu U Bělidla. V březnu jsme udělali přípravné práce a od dubna by měla výroba postupně nabíhat," řekl podnikatel Richard Galovič, který za znovuzrozením legendární značky kol stojí.

Jeseník bude jediné místo, kde budou kola Favorit vznikat. Zpočátku by měla výroba zaměstnat deset až patnáct lidí, později by to mohlo být mezi třiceti až padesáti.

Proč si slovenský podnikatel pro obnovenou výrobu kol známé značky vybral právě Jeseník? „Důvodů je víc. Našli jsme tam k dispozici výrobní prostory, subdodavatele i velmi šikovné lidi. Přesvědčili mě, že Jeseník je ta správná lokalita," vysvětlil Richard Galovič.

Dodal, že v Jeseníku má jeho firma do budoucna přislíbenou podporu ze strany státu. A to vzhledem tomu, že Jesenicko je regionem s velkou nezaměstnaností.

Jesenická radnice je o příchodu investora do města informována. „Firma nyní zjišťuje možnosti podpory ze strany města," řekl místostarosta Jeseníku Petr Procházka.

Favorit si budou moci lidé koupit ve třech variantách. Každý bude vyroben ručně na míru konkrétnímu zákazníkovi. Jeho výbava bude vysoce nadstandardní: místo řetězu bude mít řemen, dále kotoučové brzdy, sedlo i madla budou vyrobeny z pravé kůže, zabudováno bude mít inteligentní osvětlení. Provedení bude odpovídat i cena. U každého modelu bude začínat na 55 700 korunách.

Kola značky Favorit se začala vyrábět v roce 1951 v Rokycanech. Poptávka po nich byla obrovská. V prvním roce výroby zde vzniklo pět tisíc kol, o deset let později to byl už šestinásobek. V 80. letech se Favoritky exportovaly do 38 zemí světa.

Po Sametové revoluci továrna nezachytila nastupující módu horských kol. Podnik upadal a v roce 2001 zkrachoval. Továrnu odkoupila firma podnikatele Josefa Kozumplíka. Společnost stejného byznysmena dosud vyrábí jízdní kola i v Sobotíně v části areálu bývalého Velamosu.

V roce 2011 koupil originální ochranné známky původního Favoritu podnikatel Richard Galovič. V uplynulých třech letech obnovil spolupráci s odborníky a bývalými zaměstnanci původního Favoritu s cílem výroby jízdních kol Favorit v Česku.

Na konstrukci, stavbě prototypů a jejich testování současných Favoritů pracovalo dva a půl roku patnáct odborníků z cyklistiky, elektrotechnického i leteckého průmyslu.

Podobně jako kdysi značka Favorit proslavila Rokycany, může být nyní spojována s Jeseníkem. Právě v tomto horském městě se podnikatel Richard Galovič rozhodl umístit jejich výrobu.

„V Jeseníku jsme nalezli velmi šikovné lidi, kteří mě jednak dokázali přesvědčit, že Jeseník je ta správná lokalita, jednak toho dokážou dennodenně pro Favorit a pro zavedení výroby velmi mnoho udělat," říká v rozhovoru pro Šumperský a jesenický deník.

Proč jste se rozhodl umístit výrobu kol Favorit právě v Jeseníku?
Důvodů je víc. Jednak jsme zde našli k dispozici výrobní kapacity. Nalezli jsme zde subdodavatele, ale také velmi šikovné lidi, kteří toho pro tamní region mnoho udělali. O nich se nehovoří a nikde nepíše, ale tito lidé mě jednak přesvědčili, že Jeseník je ta správná lokalita, jednak toho dokážou dennodenně pro Favorit a pro zavedení výroby udělat velmi mnoho. Další věc je, že v Jeseníku máme do budoucna přislíbenou podporu ze strany státu, protože Jesenicko je region s velkou nezaměstnaností.

Co se týče regionálních subdodavatelů, které komponenty kol Favorit budou z regionu pocházet?
Subdodávky se týkají například zpracování kovových materiálů nebo lakování. Máme na Jesenicku různé dodavatele pro různé komponenty. Protože všechno nejsme schopni si zabezpečit sami, jednotlivé operace na úpravě nebo při výrobě nám budou poskytovat místní firmy či podnikatelé.

Věříte tomu, že v Jeseníku najdete dostatek kvalifikovaných zaměstnanců?
Vypadá to, že ano. Nedokážu na to odpovědět, nemám křišťálovou kouli, ze které bych to vyčetl. Ale podle kolegů, kteří už v Jeseníku jsou a znají tamní region velmi dobře, to vypadá, že umí lidi najít a instruovat tak, aby práci dělali kvalitně. Nicméně řízení výroby má na starosti kolega a tato věc je v jeho kompetenci.

Budou se kola Favorit vyráběná v Jeseníku lišit od jiných bicyklů?
Vlastností a technologií použitých na tomto kole je velmi mnoho. Kola jsou velmi lehoučká, mají jednoduché šlapání, kožená sedla se přizpůsobí tvaru vašeho těla. Mají zabudované přední a zadní osvětlení, které inteligentně rozlišuje, zda jedete ve dne nebo v noci. Kolo má kotoučové brzdy, díky nimž můžete brzdit jedním prstem, a nebude vás bolet ruka. Má pohon řemenem, který nemusíte mazat, nikdy vám nespadne, neroztrhne se. Převodovka je schovaná v zadním náboji, stačí v ní jednou za dva roky vyměnit olej podobně jako v motoru auta. Kolo při jízdě nevydává žádný zvuk, je zcela tiché. Je úžasné i po designové stránce, designoval jej jeden z nejšpičkovějších českých designerů Petr Novague.

Do jaké míry je technologie výroby těchto kol speciální?
Způsob výroby kol je technologicky unikátní. Každý rám se vyrábí z uhlíkových vláken na míru každému jezdci. Neexistují dvě stejná kola. V tom je zakomponována i ochrana proti odcizení. Nelze nastavit výšku sedla ani měnit proporce kola. Komponenty nepasují na žádné jiné kolo na světě a jsou zabezpečené bezpečnostními šrouby, takže se nedají sundat. Pod lakem je uvedeno jméno majitele a výrobní číslo. Pokud by bylo kolo přelakované nebo byl štítek seškrábaný, bylo by jasné, že se jedná o odcizený bicykl. Kolo má obrovskou cenu pro svého majitele, ale žádnou pro zloděje. Nebyl by schopen jej zpeněžit.

Autor: Petr Krňávek

31.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:
Prvňáčci. Ilustrační foto

Nepropásněte! Prvňáčci z 5. ZŠ Vrchlického v Šumperku

Jeseník - Dolní Benešov 0:3
6

Jeseník zase doma nedal gól a prohrál s Dolním Benešovem

Jeden řidič se lekl, druhý otáčel, oba havarovali

K nehodě, která se stala v pondělí 16. října v Bohdíkově, vyjížděli policisté. Havaroval třicetiletý řidič Hondy Civic.

Motorkář se u Skřítku srazil s volvem, pro spolujezdkyni letěl vrtulník

FOTO z MÍSTA / Pětadvacetiletý motorkář havaroval v neděli 15. října po poledni v úseku mezi mezi Skřítkem a obcí Klepáčov.

Odborníci z nemocnice poradí, jak jíst zdravě a chutně

Jezte zdravě a přijďte se poradit do šumperské nemocnice Šumperk, vzkazují její odborníci. Ve středu 18. října, se nemocnice připojí k Světovému dni výživy. Veřejnosti v prostorách své lékárny nabídne od 14 do 16.30 hodin bezplatná vyšetření i poradenství ohledně správné a zdravé životosprávy.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení