Zvláštní rychlík Východočeský rekreant vyjel poprvé 11. května. Další jízdy jsou naplánovány na osm sobot až do začátku září. Návštěvníky zaveze například na Pivovarskou čtvrtku, která se koná 18. května v Hanušovicích a okolí, nebo na srpnovou akci Cihelna u Králík.

Vlakem do oblak i na pivo

„Takovou účast jsme ani nečekali. Nebylo vyprodáno, ale v každém kupé seděli minimálně dva lidé,“ popsal obsazenost prvního spoje jednatel společnosti Východočeská dráha Jiří Bouška.

Slavnostní otevření návštěvnického centra a nové expozice pivovaru Holba.
Populární pivo Šerák slaví 40 let, má vlastní expozici

Firma se rozhodla sezonní vlaky zavést z několika důvodů. „Myslíme si, že ta linka má turistický potenciál. Lidé z východních Čech takto mohou cestovat do Jeseníku bez složitého přestupování v Pardubicích a Zábřehu. Na trase je na Dolní Moravě Stezka v oblacích, v Hanušovicích je pivovar. V Horní Lipové je možné vystoupit a do odjezdu zpátečního vlaku stihnete zajít na Lesní bar,“ řekl Jiří Bouška.

Rychlík do Jeseníku jen skoro osm hodin

Druhý důvod pro zavedení vlaku byl nostalgický. Po stejné trase v obdobných časech jezdil rychlík z Plzně do Jeseníku. Ve své době byl legendou. Jezdil převážně po vedlejších tratích a jeho jízdní doba sedm a tři čtvrtě hodiny patřila k nejdelším na české železnici.

Oslavy 150 let Moravské pohraniční dráhy v Dolní Lipce u Králík.
Velkolepé oslavy Moravské pohraniční: šest parních lokomotiv, několik tisíc lidí

Jízdní doba současného spoje je výrazně kratší. Z Hradce vyjíždí v 8.40 hodin, v Hanušovicích úvraťuje od 11.19 do 11.35 hodin a příjezd do Jeseníku má ve 12.35 hodin. Na zpáteční cestu se vydává dvě minuty před půl třetí odpoledne, v Hanušovicích pobývá mezi 15.22 a 15.34 hodinou. Do cílové stanice v Hradci přijíždí pět minut po šesté večer.

Firma zatím spoj provozuje na komerční riziko. Příští rok chce oslovit s žádostí o příspěvek kraje. Vlaky by rovněž ráda provozovala i v zimní sezoně.

Lokálka na odpis má perspektivu

Zavedení rychlíku z Hradce do Jeseníku je zatím posledním dílem skládačky v oživení trati Hanušovice – Dolní Lipka. Nejsevernější lokálka na českomoravském pomezí patří mezi nejmalebnější v širokém okolí. Zatímco její česká polovina skýtá výhledy na masiv Králického Sněžníku a Hanušovické vrchoviny, ta moravská zařízlá v hlubokém údolí vede dvěma tunely.

Jeden z posledních vlaků, který projel na trati Hanušovice – Dolní Lipka.
Železnice z Hanušovic do Lipky od února ožije

Po více než ročním přerušení osobní dopravy zde Pardubický kraj obnovil víkendový provoz. Už řadu let také objednává jízdy parních vlaků, které zajíždí i na tuto trať. Jinak tomu nebude ani letos.

Mezi Hanušovicemi, Dolní Lipkou a Ústím nad Orlicí bude „pára“ jezdit v soboty 29. června, 13. a 27. července a 3., 17. a 31. srpna.

Kromě toho jsou naplánovány i jízdy parních vlaků z Dolní Lipky do Moravské Třebové, Chornice a Skalice nad Svitavou a také okruh přes Ústí nad Orlicí, Pardubice, Hradec a Týniště.

Z Lipky párou každou sobotu

„Letos opět ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií budeme každou sobotu od 29. června do 31. srpna vypravovat historické parní speciály,“ shrnul hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Unie dá kraji 120 milionů na železniční muzeum v Dolní Lipce.
VIZUALIZACE: V Dolní Lipce vznikne železniční muzeum. Pomohou evropské peníze

Výchozí a cílovou stanicí parních vlaků bude Dolní Lipka, kde chce Pardubický kraj za více než 150 milionů korun železniční muzeum.

Východočeské hejtmanství navíc uvažuje o rozšíření osobní vlakové dopravy do Hanušovic. Motoráky by zde mohly jezdit i ve všední dny. Jednalo by se o tři páry spojů, o víkendech by se jejich počet mohl navýšit na šest.

Nádraží v Dolní Lipce
Z Dolní Lipky do Hanušovic by mohlo jezdit o víkendech až šest párů vlaků

„Jedná se však o předběžné úvahy, které by nebyly realizované dříve než od jízdního řádu 2025/2026,“ nastínil hejtman Netolický.